STOP THE PRESS!

Melinda & Melinda

melinda_melindaOhjaus ja käsikirjoitus: Woody Allen
Tuotanto: David A. Rosemont, William Hill
Pääosissa: Radha Mitchell, Chiwetel Ejiofor, Will Ferrell, Jonny Lee Miller, Amanda Peet
Arvio: 3/5

Tapaus Woody Allen. En tiedä. Kaikki mitä haluat tietää seksistä, Ota rahat ja juokse, Annie Hall, Manhattan, myöhemmästä tuotannosta Hannah ja sisaret ovat hienoja elokuvia kaikki. Vaan viime aikoina Allenilta on karannut neuroosi käsistä. Anteeksi, vaikka niin kaverin elokuvista pidän. Mutta.

Melinda & Melinda:n kehyskertomuksessa neljä ihmistä ovat siellä, missä Woody Allenin henkilöhahmojen yleensäkin pitää olla, eli New Yorkin ranskalaistyyppisessä bistrossa. Tulee juttua siitä, mikä on tragedia, mikä komedia. Pohditaan, että mitä sitten jos kesken kutsujen paikalle ilmaantuu nainen. Tehdäänkö siitä tragedia vai komedia?

No Allen tekee molemmat. Melinda (Radha Mitchell) tulee kylään, ja sitten nähdään versiot siitä, no niin, mikä on traagista, mikä koomista. Vanhan sydän oikein sykähtää. Tekeekö Allen jonkinlaista analyysiä elokuvistaan? Urastaan? Aristoteleesta? Metaelokuvaa? Vaan ei. Kahta eri näyttelijäkööriä (niitä koomisia ja traagisia) vuorotellen näyttämällä hän onnistuu kertomaan sen, mikä yleensä hahmotetaan jossain murrosiässä: elämä loppuu äkkiä, asennoidu! Naura tai itke! Elämä on molempia kuitenkin. Tämä on nähty.

Yleisesti ottaen Melinda & Melinda on tyypillistä myöhempien aikojen Allenia. Mies itse ei esiinny, mutta neuroottinen hysteria on läsnä. Radha Mitchellistä ei ole Allenin alter egoksi, vaikka yritystä on. Will Ferrellkin on siellä päin. Allenin elokuvista tuttu ihmissuhdesotku löytyy, hiukka huumoria myös, slapstickiä jopa. Traaginen on koomista ja päinvastoin. Tai ehkä kaikki sitä samaa. Elokuvan erään henkilöhahmon sanoin: ”Tarinassa ei ole ratkaisevaa ydintä”. Ei kai elämässä yleensäkään. Siinä Allenin koko tuotannon ydin.

Vesa Skaffari for smackthejack

Photo’s Copyright by Fox Seachlight, 2004

Traileri: