STOP THE PRESS!

Rautakolmonen (Bin-jip)

rautakolmonenOhjaus, läsikirjoitus ja tuotanto: Kim Ki-duk
Pääosissa: Lee Seung-yeon, Jae Hee, Kwon Hyuk-ho
Arvio: 4/5

Korealainen ohjaaja Kim Ki-duk tekee visuaalisesti kauniita, mietiskeleviä ja seesteisiä elokuvia. Sellainen oli – väkivaltaisuudesta ja muista äärimmäisyyksistään huolimatta – Saari (2000), sellainen oli myös Viisi vuodenaikaa (2003) ja sellainen on nyt DVD:llä ilmestyvä Rautakolmonen.

Rautakolmonen kertoo Tae-seokista (Jae Hee), joka murtautuu ihmisten asuntoihin heidän poissa ollessaan. Nuorukainen ei varasta mitään, vaan käy taloksi. Hän hoitaa pieniä askareita muualla olevien asukkaiden puolesta, korjaa rikkinäisiä tavaroita, pesee pyykkiä. Eräässä talossa hän kuitenkin törmää miehensä (Kwon Hyuk-ho) pahoinpitelemään nuoreen naiseen Sun-hwahan (Lee Seung-yeon). Nuoret rakastuvat toisiinsa, ja kun aviomies palaa liikematkalta kotiin, Tae-seok harjoittelee tähän rautakolmosella golflyöntejä. Rakastavaiset pakenevat, mutta asuntomurrot ja varsinkin rautakolmosen kanssa sattuva onnettomuus kiinnittävät poliisin huomion heihin.

Kim Ki-duk luottaa Rautakolmosessa kuvien ja herkän pianomusiikin voimaan: elokuva on lähes mykkä. Päähenkilöt eivät puhu lainkaan, sivuhenkilöt taasen rähisevät, riitelevät ja rikkovat harmoniaa senkin edestä. Kontrasti irrottaa rakastavaiset ympäristöstään. Se nostaa heidän suhteensa jonnekin ylimaallisen puhtauden ja ylevyyden sfääreihin. Samaan näyttää päässeen rakastavaisten vaelluksellaan kohtaama nuoripari. He eivät tuhlaa elämäänsä pikkumaiseen kinasteluun tai rikkauksien tavoitteluun. Tässä suhteessa Rautakolmonen tuo mieleen Andrei Tarkovskin Stalkerin, niin erilaisia kuin elokuvat muuten ovatkin. Hyvän elämän salaisuus on elää se tässä ja nyt, turhia haihattelematta. Autioita huoneita asuva Tae-seok muuttuu lopulta puhtaaksi ideaksi, joka täyttää elämästään ikuisesti poissa olevien ihmisten tyhjyyden. Tai täyttäisi, jos nämä vain antaisivat.

Lisänä DVD:llä on yli tunnin pituinen dokumentti Rautakolmosen filmauksista. Se seuraa kuvauksia liki kohtaus kohtaukselta, muttei lopulta pysty kertomaan muuta kuin että Kim Ki-duk on täydellisyyttä tavoitteleva ohjaaja, jota itse-epäilykset vaivaavat.

Vesa Skaffari for smackthejack

Photo’s Copyright by Happinet Pictures, Kim Ki-duk Film and Cineclick Asia, 2004

Traileri: