STOP THE PRESS!

Hitchcock – Classic Collection

hitchcock_classicOhjaus: Alfred Hitchcock
Lisätietoja: Sisältää elokuvat 39 Askelta, Nainen katoaa, Mies joka tiesi liikaa, Sabotage, Salainen asiamies, Jamaica Innin rantarosvot, Nuori ja viaton, Sekä lyhytelokuvat Bon Voyage, Aventure Malgache
Arvio: 4/5

Alfred Hitchcock on nimi, jonka tunnistaa jokainen vähänkään elokuva-alaa milloinkaan seurannut. Tuo yksi aikamme suurimmista ohjaajista syntyi Lontoossa vuonna 1899 ja kuoli huhtikuussa 1980 Los Angelesissa. Hän aloitti elokuvauransa kotimaassaan Briteissä, mutta siirtyi suuren yleisön ääreen Hollywoodiin 1940-luvun alussa. Hitchcock tunnetaan erityisesti hänen jännityselokuvistaan. Hänellä oli ilmiömäinen kyky luoda todella elokuvistaan ennen näkemättömän intensiivisiä ja aidosti ahdistavan jännittäviä. Hänen ensimmäistä jännäriään, Number 13 (1922) ei milloinkaan julkaistu, mutta sen nostama häly nosti kuitenkin Alfredin välittömästi suurten ohjaajien joukkoon.

Hitchcock oli harvinaisen ahkera työstämään elokuvia. Tämän dvd-boksin elokuvat ovat vuosilta 1934-1939. Tätä ennen suuri ohjaaja oli ehtinyt kuitenkin tehdä yli kymmenen äänielokuvaa ja lisäksi liki toiset saman verran mykkäelokuvia. Boksin sisältämät elokuvat eivät ole vielä Hitchcockin kaikkein tunnetuimpia, mutta noviisimpikin on varmasti kuullut elokuvista Mies joka tiesi liikaa tai Jamaica Innin rantarosvot – monet ovat varmasti nähneet näistä myös uusintaversiot. Hitchcockin vanhempienkin elokuvien arvosta kertonee omaa kieltään esimerkiksi se tosiasia, että esimerkiksi 39 Askelta -leffasta ollaan paraikaa tekemässä uusintaversiota. Brittielokuvien tuotannot eivät 30-luvun puolessa välissä olleet vielä massiivista luokkaa, mutta Alfredin onnistui silti luomaan hänelle ominaisia jännittäviä elokuvia. Nykymittapuun mukaan näitä rainoja ei tietenkään kannata lähteä arvostelemaan, koska ajat olivat tuolloin toiset. Leikkaukset eivät aina tee oikein järkeä ja trikkitehosteet ovat luonnollisesti lähinnä hupaista katsottavaa. Varsin pian näiden elokuvien myötä Hitchcock pääsi kuitenkin Hollywoodiin työstämään suuremman budjetin klassikoitaan, kuten Linnut, Vertigo, Takaikkuna, Psyko ja monet muut kuolemattomiksi tituleeratut taideteokset.

Hitchcock tapasi myös ujuttaa itsensä elokuviensa sivurooleihin. Kyseessä oli lähinnä toinen puu vasemmalta -tyyppisiä pikaisia vierailuja. Joka tapauksessa oli aikoinaan suurta hupia yrittää tarkkailla, missä Allu luuraa. Nainen Katoaa -leffassa Alfredin voi nähdä Victorian asemalla polttamassa tupakkaa ja Nuori ja viaton -elokuvassa miehestä voi nähdä vilauksen pakokohtauksessa, oikeussalin edessä kameran kanssa seisomassa. Ei hullumpi tapa pitää yleisöään jännityksessä koko elokuvan ajan.

Hitchcock kehittyi ohjaajana hurjaa vauhtia. Viidessä vuodessakin tapahtui ihmeitä, sillä jos vertaa esimerkiksi boksin vanhinta elokuvaa (Mies joka tiesi liikaa) ja uusinta (Jamaica Inn), on niissä havaittavissa varsin suuria laadullisia eroja. Toki jälkimmäisessä oli selkeästi suurempi budjetti ja räiskyvämmät erikoistehosteet, mutta myös tarinankerronnallisesti se on ehdottomasti laadukkaampi. Jokaisessa boksin elokuvassa jännityksen ja mustan huumorin tasapaino ei oikein ole onnistunut. Esimerkiksi Salainen asiamies uhkaa kaatua ikävästi komedian puolelle, sisältäen varsin vähän jännittäviä elementtejä. Kyseinen elokuva ei ainakaan henkilökohtaisella mittarillani saanut järin suuria pisteitä, käsikirjoituksenkin ollessa mielestäni hieman reikäinen. Leijonanosa boksin annista on kuitenkin erittäin miellyttävää ja viihdyttävää, jos kohta hieman raskasta, ellei ole tottunut vanhojen elokuvien tiettyyn hidastempoisuuteen. Vaikka nämä elokuvat eivät kaikilta osin Hitchcockin tuotannon terävintä kärkeä edustakaan, kuuluvat ne kuitenkin jossakin määrin jokaisen leffadiggarin yleissivistykseen. Miehen kädenjälkeä on sentään kopioitu sittemmin lukemattomiin tuotantoihin. Mikäpäs siinä sinänsä, ainahan sitä hyvistä on mallia otettu.

Elokuvien restaurointi on suoritettu oikein hienosti. Kuva ja ääni ovat jokseenkin niin hyviä kuin nyt tämän ikäisten elokuvien voi kuvitella olevan. Ekstroiksi voitanee laskea Hitchcockin kaksi varsin mielenkiintoista lyhytelokuvaa vuodelta 1944. Boksin kansiteksteissä on muutamia asiavirheitä ja myös tekstitys on paikoitellen ontuvaa. Kaikkiaan tämän kokoelman hankkiminen leffahyllyynsä on kuitenkin ehdottomasti henkilökohtainen kulttuuriteko.

Jarkko Rotstén for smackthejack.net

Photo’s copyright by Oy Future Film Ab, 2006