STOP THE PRESS!

Videopelit opettavat historiaa ja maantietoa

Videopelit on perinteisesti nähty ennen kaikkea kevyenä viihteen muotona. Peleillä ei useimmiten mielletä olevan muunlaista merkitystä kuin kevyt viihdearvo todellisuuspaon tai hetkellisen rentoutumisen välineenä. Erityisesti toimintapitoiset pelit ovat saaneet kevyen ja aivottoman viihteen leiman. Monesti kuitenkin täysin aiheetta.

Teknisten kehitysaskeleiden ja alati kehittyvien pelikäsikirjoitusten myötä tämä ajatus tuntuu tosiasioiden valossa varsin vanhanaikaiselta. Yhä useammat pelit pyrkivät heijastamaan tosielämän tapahtumia, paikkoja ja henkilöitä suorastaan uskomattomalla tarkkuudella. Erityisesti tämän kaltaisia askeleita realismin ja realistisuuden suhteen on otettu historiallisiin tapahtumaympäristöihin sijoittuvissa peleissä. Myös urheilu- ja ajopelit pyrkivät mallintamaan oikeita asioita yhä aidommin ja tarkemmin. Sivuvaikutuksena tästä kaikesta on syntynyt yllättävä positiivinen puoli eli oppiminen pelaamisen myötävaikutuksella.

Erinomainen esimerkki historiallisten tapahtumien ja tapahtumapaikkojen mallintamisesta on marraskuussa ilmestyvä Assassin’s Creed Unity, joka vie pelaajansa Ranskan vallankumouksen aikoihin. Peli paitsi esittelee pelaajille 1700-luvun lopun Pariisin erilaisine rakennuksineen, se tuo myös esiin aikakauden poliittisen ilmapiirin, pukeutumisen ja kulttuurin.

Assassin’s Creed Unityssa historiallisiin yksityiskohtiin on kiinnitetty tarkkaa huomiota. Pelkästään Notre Damen katedraalin mallintamiseen pelintekijät käyttivät peräti 5 000 miestyötuntia. Pelissä voi kokea Ranskan vallankumouksen ennen näkemättömällä tavalla Bastiljin valtauksesta kuningas Ludvig XVI:n teloitukseen ja tavata kuuluisia historian henkilöitä, kuten Napoleonin tai markiisi de Saden. Tällaiset yksityiskohdat ovat omiaan opettamaan pelaajille historiaa fiktiivisen toimintaviihteen lisäksi.

Pelit voivat opettaa historian ohella myös maailmanpolitiikkaa, maantietoa, tiedettä ja monia muita vastaavia asioita. Esimerkiksi marraskuussa julkaistavassa Far Cry 4 -toimintapelissä pelaaja ohjastaa Himalajan vuoristoon matkannutta nepalilaista kulkijaa. Vaikka ympäristönä on fiktiivinen Kyratin valtio, kertoo Far Cry 4:n tarina hirmuhallitsijan yksinvaltiudesta, kansan alistamisesta ja maan kurjista olosuhteista despoottisen hallitusmuodon alaisuudessa. Peli onkin saanut merkittäviä vaikutteita Nepalin tapahtumista, historiasta ja kulttuurista. Far Cry 4:n viitekehyksessä voidaankin nähdä suora yhteys Nepalin sisällissotaan vuosina 1996-2006, jonka seurauksena maassa kuoli toistakymmentä tuhatta ihmistä. Tällaisen tarinan voi nähdä paitsi poliittisena kannanottona maailman hirmuhallintoja vastaan, se samalla esittelee Himalajan ympäristön uskomatonta luontoa ääni- ja kuvakerronnallaan.

Maantieteellisiä oppitunteja on peleissä nähty ennenkin, mutta nykyteknologian myötä pelilaitteiden tehot mahdollistavat yhä isommat pelialueet mittasuhteista tai tapahtumapaikoista tinkimättä. Esimerkiksi syksyllä julkaistava The Crew -ajopeli tuo Yhdysvallat isoine kaupunkeineen ja lukemattomine erilaisine maastoineen pelaajien ajettavaksi ja koettavaksi. Pelillisistä syistä mittasuhteita on pienennetty ja tiivistetty, eikä rannikolta rannikolle ajaminen kestä sentään päiväkausia. Silti koko maan kattava pelialue on valtava tuhansien kilometrien ajettavana ympäristönä. Tämänkään pelin maantieteellinen oppitunti ei kuitenkaan jää pelkkien maantieosuuksien varaan, sillä pelin maailmaan on mallinnettu oikeita rakennuksia, nähtävyyksiä ja kaupunkeja.

Etenkin avoimen pelimaailman pelit ovat oivallinen tapa tutustuttaa pelaajat kuin huomaamattaan oikean maailman faktoihin. Niin todellisen maailman tapahtumat, paikat ja hahmot kuin kulttuurihistorialliset tosiasiatkin voidaan tuoda pelien kautta helposti esille rampauttamatta viihdyttävää pelikokemusta. Viihteellisten pelien sivistävä vaikutus onkin monesti tehokkaampaa kuin varsinaisten opetuspelien, sillä varsinaisen tiedon tuputtamisen sijasta pelaamisen painopiste on vuorovaikutteisessa viihteessä eli itse pelaamisessa. Kun oppi faktoista ja todellisen maailman asioista nivoutuu yhteen nautittavan ja viihdyttävän pelikokemuksen kanssa, oppimisesta tulee hauskaa ja kiehtovaa aivan uudella tavalla.

Assassin’s Creed Unity ilmestyy sekä PlayStation 4- ja Xbox One -pelikonsoleille että Windows-tietokoneille 13. marraskuuta 2014. Pelin ikäraja on PEGI18.

Far Cry 4 ilmestyy sekä PlayStation 4-, PlayStation 3-, Xbox One- ja Xbox 360 -pelikonsoleille että Windows-tietokoneille 18. marraskuuta 2014. Pelin ikäraja on PEGI18.

The Crew ilmestyy 2. joulukuuta Xbox One-, Xbox 360- ja PlayStation 4 -pelikonsoleille sekä Windows-tietokoneille. Pelin ikäraja on PEGI12.