STOP THE PRESS!

MXGP2 – The Official Motocross Game

MXGP2 - The Official Motocross GameTekijä:  Milestone
Julkaisija:
Milestone
Arvio: 2/5

MX-pelit, eli motocrossin rapaiseen maailmaan keskittyvät, ovat aina olleet ajopelien jotenkin alempaa kastia. Gran Turismojen, Forzien ja Formula ykkösten takana, ei koskaan otsikoissa. Yrittämisen puutteesta se ei ole ainakaan ollut kiinni sillä MX-pelejä on tippunut jokaiselle konsolisukupolvelle tasaiseen tahtiin. MXGP2:n takana on ajopeleihin erikoistunut italialainen Milestone, jonka nimi ei muutamista valon pilkahduksista huolimatta ole ollut toistaiseksi takuu pelin laadukkuudesta, vaan vähän päinvastoin. Nyt kuitenkin luvataan erityisen realistista pelikokemusta motocross-areenoille halajaville.

Realistisuus saattaa pitää paikkansa, sillä suunnilleen yhtä huonosti pysyisin varmaan oikeankin pyörän selässä, jos minut yhtäkkiä heitettäisiin motocross-monttuun. Milestonelle voisin heti kertoa, että 20 minuuttia opetusvideoita ei ole hyvä idea, vaan paras tapa oppia asiat on opastaa pelaajaa oikeasti kokeilemaan kaikkea vähän kerrallaan – lihasmuisti on paljon parempi asia peleissä kuin näkömuisti. Kun olin valinnut kuskini nimen, haalarivärin, tiimin ja sponsorin, katsonut opetusvideot, unohtanut suunnilleen puolet niiden sisällöstä ja odottanut radan latautumista pienen iäsyyden, olin ensimmäisessä kisassani kuin kala kuivalla maalla, eikä se hyvin päättynyt.

Ei minusta parin illan sitkeän treenauksenkaan jälkeen hyvää motocross-kuskia tullut. Kiikkerällä pyörällä, mutkaisella ja mäkisellä mutaradalla pitää muistaa ohjastaa pyörää ja kuskin tasapainoa, sekä käyttää taidolla etu- ja takajarrua ja jokaisen mutkan läpäisy edes jotenkin kohtuullisella ajolinjalla on pieni voitto. Jos olettaisin, että Milestone on saanut fysiikat kohdalleen, ovat he kaatuneet siihen kuoppaan, että pelin pelaamisen pitäisi olla myös hauskaa. Helpompi on tosin olettaa, että kaikki on tehty vähän sinnepäin, eivätkä kontrollitkaan ole kunnossa.

Sitä oletusta tukee myös pelin yleinen toteutus. Ensi vilkaisulla kaikki näyttää ihan hyvältä, mutta lopulta sitä tulee todenneeksi, että aika keskitasolla mennään, sekä grafiikan, että äänimaailman osalta. Samaa linjaa jatkaa kilpakumppaneiden tekoäly, sillä oikeissa kisoissa joku varmaan joskus väistääkin kaatunutta toveria. Yrityksestä täytyy antaa Milestonelle plussaa, sillä levylle on tungettu kyllä reilusti pelattavaa sisältöä. Eri asia onkin, kuka sitä jaksaa sitten pelata (ja ratojen latautumista odotella). Ehkä lajin suurimmat fanit, joille peli-ilo ei ole niin tärkeää vaan treenaus on elämän suola.

Aulis Stellan for Smackthejack
Photo (c) Milestone 2016

Smackthejack toivottaa lukijoilleen erinomaista juhannusta! Palaamme asiaan taas 26.6.