STOP THE PRESS!

Millenium Actress

millenium_actressOhjaus: Satoshi Kon
Käsikirjoitus: Satoshi Kon, Sadayuki Murai
Tuotanto: Go Fish Pictures
Pääosissa: Miyoko Shoji, Mami Koyama, Fumi Orikasa, Shozo Izuka
Arvio: 4/5

Millennium Actress on palkitun anime-ohjaajan Satoshi Konin (Perfect Blue, Tokyo Godfathers, Paprika, Paranoia Agent) ohjaama täyspitkä elokuva. Siinä on laaja kirjo aiheita varsin eittämättömästi Satoshi Kon tapaan. Monille, pidemmän linjan anime-harrastajille, Satoshi Kon on todennäköisemmin tuttu esim psykologisesta anime- trilleristään ”Perfect Blue” tai viime vuonna Suomessakin julkaistusta ”Paranoia Agent” anime-sarjasta. Kuten arvata saattaa, ovat Satoshi Kon tavaramerkit, kuten todellisuuden subjektiivisuus, paikalla myös ”Millenium Actress”:issakin, mutta yllättäen toisin kuin uskoisi, se toimii.

Elokuva alkaa, kun kaksihenkinen dokumenttitiimi saa vihjeen legendaarisen näyttelijätär Chiyoko Fujiwaran olinpaikasta. Tätä vanhaa näyttelijälegendaa kun ei ole nähty, lähes kolmeenkymmeneen vuoteen, hänen elokuva-alalta vetäytymisensä jälkeen. Entinen näyttelijä paljastuu hieman vaikeaksi haastateltavaksi, hänen lievän dementoitumisensa takia (näin minä sen tulkitsin, joku muu voi tehdä toisia johtopäätöksiä). Tästä alkaa värikäs ja koskettava matka läpi Chiyokon muistojen. Tarina on rakennettu kahden rinnakkaisen tarinalinjan varaan. Toinen niistä on Chiyokon elokuvaura ja toinen hänen päättymätön kaipuunsa mystisen nuoruudenrakkautensa perään. Kuten Satoshi Konin ohjaamistyylistä saattaa arvata, nämä alkavat kietoutua yhteen hyvin nopeasti.

Tarina matkaa läpi sodanjälkeisen Japanin, niin samurai-aikaan kuin tulevaisuuteenkin, unohtamatta Chiyokon uraa draaman puolella ja sekoittaen näitä taidolla jonka vain Satoshi Kon tuntuu osaavan. Tarinan visuaalisesta ilmeestä tarvitsee mainita muutama todella nerokas piirre. Esimerkiksi se että elokuvan alkupuolen 40-50 luvun muistot näyttävät rakeiselta ja naarmuuntuneelta mustavalkofilmiltä, josta sitten kehitytään värifilmiin jne. Tämän tunteellisesti vahvan ja taidolla kootun draaman sekaan, kun vielä heitetään aimo annos Japanin ja japanilaisen elokuvan historiaa, niin saadaan varsin vaikuttava tarina, jota on hyvin vaikea kategorisoida. Tosin viimeinen teos Satoshi Konilta, jonka genren pystyi määrittelemään ilman kummempaa miettimistä, taisi olla ”Perfect Blue”. Kuten tavallista Satoshi Kon tuotannolle, suurin osa päätelmien tekemisestä jää katsojalle.

Jos Hayo Miyazakia sanotaan animen Walt Disney:ksi, niin silloin Satoshi Kon on mitä ilmeisemmin on animen David Lynch. Eli jos David Lynch tekisi animaatiota niin se varmaan näyttäisi jotakuinkin tältä.

Millenium Actressin kahden levyn erikoisjulkaisun ekstroissa näemme ensimmäiseksi ”Millenium Actressin making of” dokumentin, missä käsitellään niin tarinan syntyä kuin myös esim japanilaisen elokuvan historiaakin ja lisäksi Millenium Actressin tekemiseen vaadittua taustatutkimusta. Tiedossa on hieman kuiva, mutta perusteellinen 40 minuutin ”making of” dokumentti. Seuraavat kaksi ekstraa muodostavat Millenium Actress:in ja Ghost in the Shell 2: Innocensen trailerit. Ekstra on pieni stilli galleria, johon en aio sen paremmin paneutua. Viimeisenä ekstrana näemme (tai siis paremminkin luemme) taustatietoja osaston, mikä sisältää kaikkea sekalaista elokuvasta, Satoshi Konista ja muista filmintekijöistä.

Teknisesti julkaisu on lähes virheetön, 16:9 kuvasuhteella. Sekä alkuperäisellä japaninkielisellä 5.1 ääniraidalla ja suomen- & ruotsin kielísillä tekstityksillä varustettuna. Tämä julkaisu ansaitsee päästä kaikkien animea vakavasti harrastavien DVD-kokoelmaan, sillä edellytyksellä tosin että pitää Satoshi Kon:in tyylistä.

Mika Peltola for smackthejack

photos copyright by Go Fish Pictures 2004