STOP THE PRESS!

Kuopion kaupunginteatterin katsojamäärä nousi 3000:lla

Viime vuodet ovat olleet taloudellisesti vaikeita monille suomalaisille teattereille. Taistelu ihmisten vapaa-ajasta on koventunut. Kuopion kaupunginteatteri on pärjännyt tässä kilpailussa suhteellisen hyvin. Esimerkiksi viime vuosi oli suorastaan erinomainen sekä lipputuloissa että katsojamäärissä mitattuna.

Vuoden 2016 aikana teatteri keräsi 74 530 kävijää. Katsojia teatterin omissa esityksissä, vierailuissa ja yhteistuotannoissa oli hieman yli 58 000. Edellisvuoden vastaava luku oli n. 55 000. Kuopion kaupunginteatterin katsojamäärä nousi siis viime vuonna 3000:lla. Pääsylipputuloja teatteri sai noin 1,3 miljoonaa euroa. Vaikka 1,4 miljoonan tavoitteeseen ei päästy, olivat tulot ennätykselliset. Vuonna 2015 lipputuloja tuli 1,25 miljoonaa euroa ja tavoite oli silloinkin sama.

Myös näyttämöiden täyttöasteessa tapahtui pienoista nousua. Minna-näyttämöllä täyttöaste kohosi noin 73 prosenttiin, kun se vuonna 2015 oli 66 prosenttia. Maria-näyttämön täyttöaste oli vuonna 2015 noin 48 prosenttia ja viime vuonna se oli jo noin 66 prosenttia.

Eniten katsojia kävi Olli-Matti Oinosen Minna-näyttämölle ohjaamassa suurmusikaali Annie Mestariampujassa (10 596). Yleisöä kiinnosti myös Minna-näyttämöllä Antti Heikkisen kirjoittama ja Kari Paukkusen dramatisoima ja ohjaama Pihkatappi (8 680) sekä Anne Rautiaisen käsikirjoittama ja ohjaama Frida (7 193).

Maria-näyttämön ylivoimaisesti suurimmat katsojaluvut keräsi Pekka Laasosen ohjaama Todellinen prinsessa. Tämä koko perheelle suunnattu näytelmä oli jopa niin suosittu, että joitakin sen esityksiä jouduttiin siirtämään Minna-näyttämölle. Maria-näyttämöllä esityksen näki 3 284 katsojaa ja Minna-näyttämöllä sen kävi katsomassa 2 231 henkilöä. Syksyllä ensi-iltansa saanut, niin ikään Laasosen ohjaama Leskikullat kiinnosti myös katsojia. Vuoden loppuun mennessä se oli kerännyt jo 1 919 hengen yleisön.

Yhteistuotannoista suosituin oli Johanna Sorjosen kirjoittama ja ohjaama, Kuopion Tuomiokirkossa esitetty Kivi kiveltä (2 123). Hyväksi kakkoseksi nousi Leea Klemolan käsikirjoittama ja ohjaama Vaimoni, Casanova (1 308), jonka esitykset jatkuvat vielä Maria-näyttämöllä.