STOP THE PRESS!

Hetki lyö (Shi gan / Time)

hetki_lyoOhjaus, käsikirjoitus ja tuotanto: Kim Ki-duk
Pääosissa: Jung-woo Ha, Ji-yeon Park, Sung-min Kim, Ji-heon Kim, Yeong-hwa Seo
Arvio: 4/5

Korealainen ohjaaja Kim Ki-duk tekee visuaalisesti kauniita, mietiskeleviä ja seesteisiä elokuvia. Sellainen oli – väkivaltaisuudesta ja muista äärimmäisyyksistään huolimatta – Saari (2000), sellaisia olivat myös Viisi vuodenaikaa (2003) ja Rautakolmonen (2004). Irvokkuutta ja harmoniaa yhdistelee myös Hetki lyö.

Elokuva kertoo kahdesta nuoresta, jotka ovat seurustelleet pari vuotta. Seh-hee (Ji-yeon Park) on mielipuolisuuteen asti mustasukkainen poikaystävästään Ji-woosta (Jung-woo Ha). Eräänä päivänä Seh-hee yksinkertaisesti katoaa; hän on mennyt plastiikkakirurgille hankkimaan uudet kasvot. Kieroutuneena ideana on, että kun kerran Ji-woo on kyllästynyt häneen ja vilkuilee muita naisia, niin Ji-Woo voisi rakastua uuteen Seh-heehen. Ji-woo vain on oikeasti rakastunut ihan siihen alkuperäiseen tyttöystäväänsä, ja kaikki menee todella kiemuraiseksi, kun Seh-hee palaa hänen elämäänsä tuntemattomana uusine kasvoineen.

Hetki lyö puhuu monista aikamme ilmiöistä. Pinnasta on tullut sisäistä tärkeämpää, mikä on johtanut irvokkaaseen kauneuskirurgiaan. Ihmiseltä itseltäänkin on vaarassa hukkua oma sisin, kun hän mukautuu jostain muualta tuleviin ulkonäköpaineisiin. Kannattaa miettiä miksi tekeytyy, sitä voi muuttua sellaiseksi, tässä tapauksessa pelkäksi kuoreksi. Vaikka tässä elokuvassa kasvoja ja identiteettejä tiuhaan vaihdellaankin, se paradoksaalista kyllä, kertoo myös nimenomaan muuttumattomuuden kaipuusta. Kasvojen muuttaminen onkin Seh-heelle pyrkimys palauttaa alkuperäinen rakastumisen tila, eikä Ji-woo taida olla kovinkaan erilainen: hänen harrastuksensa, valokuvaus, jos mikä on pyrkimystä pysäyttää hetki. Mutta aika kulkee vääjäämättömästi, ja ihminen ja ihmissuhteet muuttuvat väistämättä. Kukapa meistä olisi aivan sama nyt kuin kymmenen vuotta sitten?

Lisänä DVD:llä on 45-minuuttinen dokumentti, jossa seurataan elokuvan kuvauksia. Onhan se hauska katsoa, miten elokuvia tehdään, mutta eipä dokumentti paljon lisäarvoa elokuvaan tuo.

Vesa Skaffari for smackthejack

Photo’s Copyright by Pan Vision 2007