STOP THE PRESS!

The State of Things (Der Stand der Dinge)

the_state_of_thingsOhjaus: Wim Wenders
Käsikirjoitus: Wim Wenders, Robert Kramer
Tuotanto: Chris Sievernich, Wim Wenders
Pääosissa: Patrick Bauchau,Viva Auder, Isabelle Weingarten, Samuel Fuller, Rebecca Pauly, Jeffrey Kime, Geoffrey Carey Alexandra, Allen Garfield
Arvio: 3,5/5

Saksalainen ohjaaja Wim Wenders on tehnyt paljon kansainvälisiä tuotantoja, joihin rahoitusta on keräilty vähän sieltä sun täältä. Wendersin ensimmäinen amerikkalaisella rahalla tekemä elokuva Hammett (1982) koki tiettävästi melkoisen kovia juuri rahoituksen suhteen. Tästä syntyi aihe elokuvaan The State of Things (1982).

Jossain luojan hylkäämässä Portugalin syrjälässä on kuvausryhmä filmaamassa uusioversiota Roger Cormanin elokuvasta Day the World Ended. Kokolailla alkeellista elokuvaa näyttäisi olevan tulossa, mutta ainakin ohjaaja Friedrich Munrolla (Patrick Bauchau) tekemisen into on kova. Vähemmänkin innokasta väkeä kuvausryhmään mahtuu: esimerkiksi rankasti ryyppäävän veteraanikuvaaja-Joen (mainio Samuel Fuller) mielestä koko leffa on ihan paska. Vastatuulta riittää muutenkin: kamerasta loppuu filmi, ja samalla huomataan, että rahatkin ovat loppu. Filmin tuottaja Gordonkin (Allen Garfield) on kadonnut. Muun kuvausryhmän jumittaessa rähjäisessä motellissa lähtee Munro lopulta Los Angelesiin etsiskelemään Gordonia ja puuttuvia rahoja.

Melkoisia vilunkivillejä näyttävät Amerikan elokuvarahoittajat olevan ainakin Wendersin kokemusten perusteella. Wenders sivaltelee myös oivasti rahoittajien tuotonhimon sanelemaa tarvetta puuttua elokuvan tekoon. Heidän mielestään esimerkiksi elokuvan tekeminen mustavalkoisena tietää tappotuomiota, tässä elokuvassa ihan kirjaimellisestikin.

Mustavalkoisena (tietysti..) toteutettu The State of Things on lievästi hymyilyttävä absurdi komedia, joka loppupuolella saa myös trillerimäisiä piirteitä. Sitä trilleripuolta olisi kyllä voinut kehitellä vähän aikaisemmassakin vaiheessa: varsinkin elokuvan keskipaikkeilla alkaa olla puuduttavaa seurata paikoillaan jumittavan kuvausryhmän keskustelunpätkiä. Toisaalta tässäkin on piikki amerikkalaisten rahoittajien suuntaan: koko elokuvan ajan puhutaan tarinan tärkeydestä; sitten kun tarina elokuvaan saadaan, ei sen loppu taatusti tyydytä rahoittajia. Tässä näkyy yksi selkeä ero eurooppalaisen ja amerikkalaisen elokuvakerronnan välillä. Ei parasta Wendersiä, mutta kelpo elokuva kuitenkin.

Vesa Skaffari for smackthejack

Photo’s Copyright by Sandrew-Metronome, 2009