STOP THE PRESS!

Robocop

RobocopOhjaaja: José Padilha
Käsikirjoittaja: Joshua Zetumer
Tuottaja: Eric Newman, Brad Fischer, Marc Abraham
Pääosissa: Joel Kinnaman, Gary Oldman, Abbie Cornish, Jackie Earle Haley
Arvio: 2/5

Tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2028, jolloin maailmanrauhasta huolehtivat robotit, jotka esimerkiksi Irakissa kylmästi pistävät päiviltä hankalaksi käyvät terroristit. Robotit ovat kaikkialla normaali näky, mutta Yhdysvalloissa niihin suhtaudutaan hyvinkin penseästi. OmniCorpin johtaja Raymond Sellars (Michael Keaton) on sitä mieltä, että maa tarvitsee robotteja rikollisuuden kitkemiseksi. Politiikot ovat toista mieltä, sillä ihmisten turvallisuutta ei voi jättää ”koneaivoisille” roboteille. Sellars yhdessä ryhmänsä kanssa ryhtyvät kehittämään robottia, joka olisikin pohjimiltaan ihminen. Detroitin poliisilaitoksella työskentelevä Alex Murphy (Joel Kinnaman) on työkavereidensa pitämä mies, joka rakastaa yli kaiken vaimoansa ja poikaansa. Eräänä iltana hän joutuu rikollisryhmän koston uhriksi ja loukkaantuu sen verran pahasti, että mahdollisuudet eloonjäännistä ovat rajalliset. OmniCorpin palveluksessa oleva tohtori Dennett Norton (Gary Oldman) rakentaa Alexista poliisin, joka on puoliksi robotti ja puoliksi ihminen. Sellarsin tarkoituksena on saada kokeilusta niin hyviä kokemuksia, että politiikot suostuisivat siihen, että Alexin kaltainen robotti voisi auttaa muissakin kaupungeissa rikollisuuden kitkemisessä. Monta ongelmaa on ennen sitä ratkaistava.

Vuonna 1987 ilmestyi Paul Verhovenin versio tästä robottipoliisista. Alkuperäisen studion konkurssin jälkeen ja monien mutkien johdosta tämä elokuva näki päivänvalonsa vasta 20 vuoden kuluttua viimeisen jatko-osan ilmestymisestä. Moni varmasti ajattelee, että 2010-luvun elokuva olisi remake. Näin se täysin ei kuitenkaan ole. Vanha franchise on tuuletettu ja tarinakin on saanut modernin muodon. Sitten se suurin mutta. Tämä José Padilhanin ohjaama elokuva on suunnattu lähinnä nuoremmalle katsojakunnalle. Siitä puuttuvat poliittiset elementit ja musta yhteiskuntasatiiri, jota Verhoeven hyödynsi ja johon hän yhdisteli hyvin rytmitettyä väkivaltaa. Rahalla saa -elokuvista tuttu Kinnaman jää roolissaan melko vaisuksi, eikä hänessä ole sellaista ytimekkyyttä kuin Wellerillä alkuperäisversiossa. Padilhan tekee niin hyvää ohjaajan työtä kuin vain käsikirjoitus antaa myötä. Valitettavasti kokonaisuus jää pelkäksi nuorten poikien robottifantasiaksi.

Lisämateriaalina poistettujen kohtauksien lisäksi mm. making of -dokumentti ja trailereita.

Jukka L. Savolainen for smackthejack.net

Photo’s copyright by MGM, 2013

Traileri: