STOP THE PRESS!

Puolan elokuvaviikko Arthouse Cinema Niagarassa lokakuussa

ARTHOUSE CINEMA NIAGARA, KEHRÄSAARI TAMPERE
-K16- -with English subtitles-/engl. tekstit- -K16- Liput/Tickets: 3,- HUOM!/NOTICE: 11.10. 8,-

La/Sat 11.10. klo 18.30 (at 6.30 pm.) Liput/Tickets: 8,-
SÄESTYS: SÄVELTÄJÄ – MUUSIKKO MARCIN PUKALUK!
Henryk Szaro:STRONG MAN (Mocny czlowiek, Puola 1929) 78 min
Käsikirjoitus: Henryk Szaro, Jerzy Braun. Kuvaus: Giovanni Vitrotti. Rooleissa: Grigorij Chmara, Ahnes Kuck, Julian Krzewiński, Maria Majdorowicz, Artur Socha ym.
Tämä moderni versio Stanisław Przybyszewskin psykologisesta romaanista on saanut vaikutteita Nietzscheläisestä yli-ihmisestä. Päähenkilö Bielecki kaipaa taiteellista tunnustusta sekä menestystä naisten parissa. Päästääkseen tavoitteisiinsa, hän murhaa kirjailija-ystävänsä ja ottaa tämän työn omiin nimiinsä. Mutta rakastuessaan Bielicki kokeekin radikaalin muodonmuutoksen… Henryk Szaro (syntymänimeltään Henoch Szapiro) oli yksi Puolan menestyneimmistä ohjaajista ennen toista maailmansotaa. STRONG MAN on hänen suurin saavutuksensa. Szaro joutui saksalaisten ampumaksi Varsovan Ghettossa vuonna 1942. Elokuvan luultiin tuhoutuneen sodan aikana, mutta yksi kopio löytyi Kuninkaallisesta Elokuva-arkistosta Brysselistä vuonna 1997.

Henryk Szaro’s psychological crime thriller about a troubled man driven by greed is considered one of the most important films of the Polish Silent film era, and was also one of the last.
Loosely adapted from the novel by Homo Sapiens author Stanislaw Przybyszewski, this expressionistic exploration of the dark side of the human psyche was thought lost after World War II, but was rediscovered in the Royal Film Archive in Brussels in 1997.

Su/Sun 12.10. klo 14.00 (at 2 pm.)
Joanna Kos-Krauze & Krzysztof Krauze: PAPUSZA (Papusza, Puola 2013) 110 min
Käsikirjoitus: Joanna Kos-Krauze & Krzysztof Krauze. Kuvaus Krzysztof Ptak, Wojciech Staroń Ääni Jarosław Bajdowski Musiikki Jan Kanty Pawluśkiewicz Leikkaus Krzysztof Szpetmański Tuotanto Lambros Ziotas / Argomedia Sp. Rooleissa Jowita Budnik,  Zbigniew Waleryś, Antoni Pawlicki, Artur Steranko, Maja Maissner ym.
Tositapahtumiin pohjautuva PAPUSZA kertoo Puolan ensimmäisen romani-runoilijattaren dramaattisen tarinan. Papusza (oik. Bronislawa Wajs, 1908-1987) oli ensimmäinen, joka kirjoitti runonsa ylös, ensimmäinen, jonka tuotantoa käännettiin ja julkaistiin puolaksi. Häntä auttoivat runoilija ja Puolan romani-yhteisön tutkija Jerzy Ficowski sekä runoilija Julian Tuwim.

Papusza is a true story of the Roma poet Papusza (Bronislawa Wajs, 1908-1987) and Polish poet Jerzy Ficowski, who discovered her great talent. Papusza was the first and only Roma woman who put her poems into writing and even published them. By doing so, she confronted the traditional female’s role in her community and as a result, she and her family were banished. It is a story of a gifted woman who wants to preserve her culture with words and has to pay a painful price for that decision.

Ma/Mon 13.10. klo 16.30 (at 4.30 pm.)
Paweł Pawlikowski: IDA (Ida, Puola/Tanska, 2013) 80 min
Käsikirjoitus: Paweł Pawlikowski, Rebeca Lenkiewicz. Kuvaus: Łukasz Żal, Ryszard Lenczewski. Leikkaus: Jarosław Kamiński. Tuotanto: Opus Film / Piotr Dzięcioł, Ewa Puszczyńska, Eric Abraham, Janine Gold. Rooleissa: Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Dawid Ogrodnik, Joanna Kulig

IDA – Mestariteos – The New Yorker
Nuorelle katolilaiselle nunnalle selviää hänen juutalaistaustansa. Hänet kastettiin, kun vanhemmat halusivat suojella tytärtä juutalaisten joukkomurhalta. Nyt nunna matkustaa kotikyläänsä yhdessä ainoan hengissä olevan sukulaisensa kanssa. Täti on vanha vallasta pois siirretty kommunisti. Heidän matkastaan kasvaa tietty identiteetin, rakkauden ja anteeksiannon etsintä.
Linkki: http://www.newyorker.com/culture/culture-desk/ida-a-film-masterpiece

IDA: Film Masterpiece – The New Yorker
”In a majestic convent, an orphaned young woman—a novice named Anna (Agata Trzebuchowska)—is ordered by her Mother Superior to visit her aunt in Lodz before she takes orders. A beautiful eighteen-year-old with a broad Slavic face, a composed, devotional manner, and a tantalizing dimple, the girl has never left the convent before and knows nothing of her family. In Lodz, wearing her habit, Anna enters the apartment of a forty-five-ish woman, who is puffing on a cigarette and waiting for the guy she picked up the night before to leave. A minor state judge and Communist Party member, Wanda Gruz (Agata Kulesza) tells her niece that her real name is Ida Lebenstein, and that she’s Jewish—a “Jewish nun,” she says. Abrupt and dismissive, Wanda enjoys attacking the girl’s ignorance. But Wanda has mysteries of her own and scores to settle: Ida’s mother was her beloved sister. The two agree to go to the village in which the parents were hidden by Christians and then betrayed—the village where Wanda grew up..” David Denby/ The New Yorker
See more: http://www.newyorker.com/culture/culture-desk/ida-a-film-masterpiece

Ke/Wed 15.10. klo 16.30 (at 4.30 pm.)
Małgorzata Szumowska: IN THE NAME OF… (W imie…, Puola 2013) 101 min
Käsikirjoitus: Małgorzata Szumowska, Michał Englert. Kuvaus: Michał Englert.Tuotanto: Mental Disorder 4. Rooleissa: Andrzej Chyra, Mateusz Kościukiewicz, Maja Ostaszewska, Łukasz Simlat, Tomasz Schuchardt, Maria Maj, Olgierd Łukaszewicz

Pikkukaupungin kirkkoherra avaa keskuksen ongelmanuorille. Nopeasti hänestä kasvaa sankari omien suojattiensa silmissä sekä esikuva muille seurakunnan jäsenille. Mutta kirkkoherraa itseään vaivaa yksinäisyys ja henkinen kaaos…

Adam is a Catholic priest who discovered his calling as a servant of God at the relatively late age of 21. He now lives in a village in rural Poland where he works with teenagers with behavioral problems who fight and yell abuse. He declines the advances of a young brunette named Ewa; saying he is already spoken for. However; celibacy is not the only reason for his rejection. Adam knows that he desires men and that his embrace of the priesthood has been a flight from his own sexuality. When he meets Dynia; the strange and taciturn son of a simple rural family; Adam’s self-imposed abstinence becomes a heavy burden.

Pe/Fri 17.10. klo 16.30 (at 4.30 pm.)
Andrzej Wajda: WAŁĘSA – CZŁOWIEK Z NADZIEI – MAN OF HOPE (Puola 2013) 127 min
Käsikirjoitus: Janusz Głowacki:  Kuvaus Pawł Edelman: Leikkaus Milenia Fiedler Tuotanto: Akson Studio Rooleissa: Robert Więckiewicz, Agnieska Grochowska, Iwona Bielska, Zbigniew Zamachowski, Maris Rosaria Omaggio

Wałęsa on elämänkertaelokuva Puolan johtajaksi, Gdanskin telakan sähköasentajasta kohonneesta Lech Wałęsasta. Wajda kuvaa poliitikon elämän merkittävintä vaihetta, 1980-luvun alun lakkoja. Hän haluaa havahduttaa elokuvallaan erityisesti puolalaisnuoria näkemään, millainen tahdonvoima, itsepäisyys ja vastuuntunto yhdistyivät työläismiehessä, joka raivasi tietä demokratiaan vuosikymmenten yksipuoluevallan jälkeen. ”Nuorille kerrotaan harhaanjohtavasti ihmisistä, jotka seisovat suurten muutosten takana. Historiaa vääristellään laajalti. Sankareilta viedään maine niin helposti”, Wajda on todennut ja tahdentänyt, että ”onhan Berliinin muurin kaatuminen pohjimmiltaan Lech Wałęsan ansiota”.

Wałęsa, an electrician at the Gdańsk Shipyards, participated in local demonstrations during the 1970s. Following the bloody aftermath, which remains with Wałęsa, he concentrates on his day-to-day duties. Ten years later, a new uprising occurs and he becomes an unexpected and charismatic leader of Polish dockworkers.

Wałęsa’s leadership role signified the beginning of a new movement that successfully overcame the communist regime of the period, and Wałęsa is pushed into representing the majority of Poland’s population. The Soviet Union, previously regarded as too powerful to confront, eventually grants the movement a degree of acceptance. The Polish example of solidarity then caused a domino effect throughout Eastern Europe: people in Eastern Germany followed the Polish example, starting demonstrations for freedom that achieved the German reunification peacefully. The Soviet Union then dissolved alongside Yugoslavia.

While Europe is reshaped, Poland remains stable and peaceful. Yet a huge variety of political parties unfolds and Poland is on the brink of becoming as ungovernable as the late Weimar Republic. Wałęsa is subsequently elected as the first president of the new Polish democracy; but, this is followed by feelings of resentment among the Polish people who start to think that Wałęsa is becoming privileged. Consequently, the Polish people start to seek out ways to diminish Wałęsa’s significance, until they finally accomplish their goal through uncovering actions from a past period.

 

Järjestää: Puolan suurlähetystö, Suomi-Puola yhdistysten liitto ja Pirkanmaan elokuvakeskus