STOP THE PRESS!

Night Visions jatkaa kasvuaan

Sunnuntaina 19.4.2015 Helsingin elokuvateatteri Maximissa päättynyt kevään Night Visions -festivaali säilytti asemansa pääkaupunkiseudun kevätkauden toiseksi suurimpana elokuvatapahtumana. Festivaali keräsi viidellä eri valkokankaalla esitettyihin elokuvanäytöksiinsä ja oheistapahtumiinsa yhteensä yli 5 400 kävijää. Kävijämäärä kohottaa Night Visionsin koko Suomen kevätkauden suurimmaksi fiktioelokuviin keskittyväksi tapahtumaksi.

Festivaalilla esitettiin yhteensä 30 pitkää elokuvaa kuudesta eri maanosasta. Kotimaisia nousevia kykyjä ohjelmistossa edustivat tällä kertaa kaksi maailmanensi-iltansa saanutta lyhytelokuvaa, Eero Tammen ohjaus Hannes Blank ja Markus Hyvärisen Illallinen. Festivaaliklubeilla juhlistettiin osin Suomessa kuvattua, nyt Pohoismaiden ensi-iltansa saanutta dokumenttia I Am Thor (USA/Kanada 2015) sekä ruotsalaista kauhukomediaa American Burger (2014).

Festivaalin katsotuimmaksi elokuvaksi kohosi Richard Linklaterin ja H.P. Lovecraftin tuotannon risteytykseksi kutsuttu kauhudraama Spring (USA 2014, ohj. Justin Benson ja Aaron Moorhead), jonka pääosanesittäjä Lou Taylor Pucci vieraili festivaalilla. Ohjelmiston klassikkonimikkeistä suosituimmaksi kohosi Tommy Wiseaun modernin kulttielokuvan merkkipaalu The Room (USA 2003). Dokumenttielokuvista yleisöä kiinnosti eniten Washingtonin 1980-luvun punk-kulttuuriin pureutuva Salad Days (USA 2015), josta järjestettiin suuren suosion siivittämänä myös lisänäytös lauantaina 18.4.2015.

Festivaalin aikana järjestettiin nyt myös ensimmäistä kertaa elokuva-alan ammattilaisille suunnattu Nordic Genre Industry Days -tapahtuma, jossa esiteltiin tulevia pohjoismaisia genre-elokuvahankkeita ja keskusteltiin mm. elokuvalevityksen ja joukkorahoituksen nykytilanteesta lajityyppielokuvan näkökulmasta.

Valtakunnan vikkeläliikkeisin elokuvatapahtuma palaa valkokankaille uuden kattauksen voimin viimeistään loka-marraskuun vaihteessa 2015, kun Night Visions Maximum Halloween -festivaali järjestetään Helsingissä.