STOP THE PRESS!

Da Vinci -koodi (The Da Vinci -Code) – Extended Cut

da_vinci_codeOhjaus: Ron Howard
Käsikirjoitus: Akiva Goldsman
Tuotanto: John Calley, Brian Grazer
Pääosissa: Tom Hanks, Audrey Tautou, Paul Bettany, Ian McKellen, Alfred Molina, Jean Reno
Arvio: 1/5

Dan Brownin neljäs romaani “Da Vinci -koodi” herätti paljon keskustelua ympäri maailmaa ja varsinkin katolinen kirkko nousi Brownin romaania vastaan. Tämä aiheutti kohun ja romaania myytiin siihen tahtiin, että kirjailijasta tuli miljonääri. Menestys toi myös lisärahaa kirjailijalle, kun Sony Pictures päätti ostaa option tähän menestysromaaniin ja palkata mukaan mahdollisimman menestyksekkäät tekijät. Näin myös tapahtui, sillä Sony Pictures sai elokuvan ohjaajaksi Ron Howardin (“Kaunis mieli”, “Onnen päivät”), käsikirjoittajaksi Akiva Goldmanin (“Batman Forever”, “Batman & Robin”, “Cinderella Man”) ja pääosiin nimekkäitä näyttelijöitä, kuten Tom Hanks, Audrey Tautou ja Jean Reno. Tästä pitäisi varmasti syntyä menestyskonsepti, mutta entä se elokuva?

Pariisin kuuluisassa Louvren taidemuseossa on murhattu museon indententti Jacques Sauntiere. Hänellä oli asiaa amerikkalaiselle, symboliikkaa ja ikonografiaa tutkivalle professorille Robert Langdonille (Tom Hanks), mutta saapuessaan Louvreen häntä onkin odottamassa poliisipäälikkö Bezu Fache (Jean Reno). Hän epäilee kuitenkin, että Langdon olisi yksinkertaisesti tappanut Sauntieren. Kaiken lisäksi kuvioihin ilmestyy myös Sauntieren lapsenlapsi, kryptologi Sophie Neveu (Audrey Tautou), joka yrittää selvittää isoisänsä jättämän salaperäisen viestin. Nyt kummankin on paettava sekä poliisia, että maailmanlaajuista uskonnollista organisaatiota Opus Deitä ja ennen kaikkea järjestön päällikkönä toimivaa Piispa Aringarosaa (Alfred Molina) ja hänen albiinoapulaistaan Silasta (Paul Bettany). Heidän on selvitettävä mysteeri, joka saattaisi paljastaa kristinuskon salatuimman salaisuuden tai toisaalta maksaa myös heidän henkensä.

Ron Howardia en ole koskaan pitänyt hyvänä ohjaajana. Hänen tuotoksensa ovat olleet lähinnä keskinkertaisia elokuvia, jotka amerikkalaista yleisöä innostavat. Tätä samaa linjaa jatkaa myös “Da Vinci -koodi”. Se on liian selittelevä elokuva ollakseen jännittävä trilleri ja tästä voisi suoraan syyttää käsikirjoittaja Akiva Goldmania, joka ei uransa aikana ole pystynyt tekemään kelvollisia käsikirjoituksia. Olisivat vaikka kutsuneet tilalle käsikirjoitustohtorinakin tunnettun ohjaaja- ja näytelmäkirjailija David Mametin, joka taatusti olisi saanut enemmän aiheesta irti. Ehkä syy tähän selittelyyn johtuu täysin tekijöiden pelosta katolisen kirkon reaktioista. En toisaalta ymmärrä, miksi näin vesitetty versio leffasta muodostui, vaikka toisaalta se oli aika uskollinen kirjalle. Tom Hanks heittää yleensä hyviä roolisuorituksia, mutta tällä kertaa hän vetää lähinnä puisevasti, minkä ymmärtää hahmon kannalta, mutta jotain piristystä se olisi kaivannut. Audrey Tautou oli puolestaan vähän kuin väärässä paikassa väärään aikaan, eikä jostain syystä saa elävöitettyä omaa henkilöhahmoansa. Mitä sitten joku toinen ohjaaja olisi tästä elokuvasta ja näyttelijäsuorituksista saanut irti, onkin toinen juttu. “Da Vinci -koodi” on kahden ja puolen tunnin elokuvaksi ja ennen kaikkea trilleriksi ylipitkä hypetys.

Kyseessä on siis elokuvateatteriversiosta pidennetty versio, johon ohjaaja Howard on lisännyt noin 25 minuuttia lisämateriaalia. On rehellisesti sanottava, että monet noista lisäyksistä visittävät elokuvaa entisestään, sillä niiden tarkoitus on selitellä tiettyjä asioita katsojille, jotka eivät välttämättä elokuvaversiosta niitä ymmärtäneet. Toinen levy puolestaan tarjoaa runsaasti lisämateriaalia, kuten keskustelua ohjaaja Howardin ja kirjailija Brownin kanssa. Useita dokumentteja ja paljon muuta. Rehellisesti sanottuna luvassa on tavanomaista amerikkalaista ”pullamössömäistä materiaalia”, joka on enemmänkin huvituttavaa kuin vakavasti otettavaa juttua. Näissä jutuissa puhuvat ohjaajan lisäksi myös tuottaja Grazer ja Langdonia esittävä Hanks. Neveutä esittävä Tautou saa puheenvuoron vain muutamaan otteeseen ja nekin hyvin lyhyesti. Mitäpä tähän muuta voisi sanoa kuin kehnoa kamaa kansalle, joka kirjansa luki huolellisesti.

Jukka L. Savolainen for smackthejack.net

Photo’s copyright by Columbia Pictures, 2006

Traileri: