smackthejack.net – kulttuuria ja viihdettä

Hamlet

Ohjaus: Lyndsey Turner
Käsikirjoitus: William Shakespeare
Tuotanto: Sonia Friedman

Pääosissa: Barry Aird, Eddie Arnold, Leo Bill, Sian Brooke, Nigel Carrington, Ruairi Conaghan, Benedict Cumberbatch, Rudi Dharmalingam, Colin Haigh, Paul Ham, Diveen Henry, Anastasia Hille, Ciarán Hinds, Kobna Holdbrook-Smith, Karl Johnson, Jim Norton, Amaka Okafor, Dan Parr, Jan Sheperd, Morag Siller, Matthew Steer, Sergo Vares, Dwane Walcott
Arvio: 5/5

(Tallenne National Theatren live-esityksestä 22.10.2015. Arvostelu julkaistu alunperin 26.10.2015)

William Shakespearen jo 1600-luvun alussa kirjoittama tragedia Hamlet on yksi näytelmäkirjallisuuden tunnetuimpia teoksia. Hamletia voi pitää tietynlaisena merkkipaaluna, sillä se on innoittanut taiteilijoita tekemään uskollisia tulkintoja tai sovittamaan tarinaa omanlaisiksi tulkinnoikseen. Moni tunnettu näyttelijä onkin päässyt loistamaan Tanskan prinssinä, mm. Sir Lawrence Olivier, Sir Kenneth Branagh, Ethan Hawke ja jopa Mel Gibson. Tällä kertaa rooliin sonnustautuu Sherlock-televisiosarjalla maailmanmaineeseen kohonnut Benedict Cumberbatch, joka palaa teatterilavalle ensimmäistä kertaa neljään vuoteen.

Tarina on monille varmasti tuttu, joten pikakelaus voi olla tässä kohtaa ihan paikallaan. Tanskan prinssi Hamlet on opiskelemassa filosofiaa Wittenbergissä. Hän palaa takaisin kotiin kuultuaan isänsä kuolemasta. Hautajaiset eivät tule nuorukaiselle olemaan helpot, sillä isän menettäminen on hänelle kova paikka. Eniten päänvaivaa tuottaa se, että hänen äitinsä on menossa uusiin naimisiin. Sulhona toimii Hamletin setä, Claudius, joka on myös uusi kuningas. Eräänä yönä Hamletille ilmestyy isän haamu, joka kertoo, että hänet on raa’asti murhattu. Kun nuorukaiselle selviää, että murhan takana on nykyinen kuningas, on koston motiivi valmiina.

Näytelmää on markkinoitu vahvasti näyttelijä Cumberbatchin nimellä ja se on hyvä, sillä tähän esitykseen todella kannattaa sijoittaa rahansa. Ohjaaja Lyndsey Turnerin tulkinta Shakespearen traagisesta tarinasta yhdistelee taitavasti sekä perinteistä että modernia tarinankerrontaa. Vaikka dialogi onkin vanhahkoa Shakespearea, niin teemoja on huomattavasti terävöitetty tähän päivään. Varsinkin esityksen puoliajalla nämä teemat nousivat ajatuksiini. Tulin siihen tulokseen, että kaikki teemat ovat olleet olemassa jo näytelmän kirjoittamisen aikaan, mutta ne ovat saaneet uuden muodon tänä päivänä. Tarinankerronnassa hyödynnetään taitavasti myös lavastusta ja ennen kaikkea puvustusta, joka esittää erittäin tärkeää roolia hahmojen luonteiden suhteen. Siinä missä Claudiuksella ja hänen väellään vaatetus liikkuu 1940-luvun vaatteista kuninkaallisiin vaatteisiin, niin Hamletin ja hänen ystävänsä Horation vaatetus on lähinnä rentoa, eli hupparia ja löysiä housuja. Cumberbatch on loistava. Hän heittäytyy rooliinsa täysillä ja saa katsojan reilusti puolelleen. Vaikka hän onkin tähti, niin Cumberbatch ei kuitenkaan heittäydy lavalla sellaiseksi staraksi kuin monet nimekkäät näyttelijät – sellaisen seurauksena kun lopputulos menee usein päin männikköä. Hän antaa sopivasti tilaa myös muille näyttelijöille, jotka tekevät myöskin erinomaisia roolisuorituksia. Siinä, missä Cumberbatch vetää juttunsa rennolla tai hysteerisellä otteella, niin Claudiusta esittävä Ciarán Hinds tekee terävän tarkalla tavalla teatraalisen konnan roolin, joka on tarkemmin katsottuna läpimätä hahmo. Jälleen kerran tuli todistettua se, että Shakespeare ei ollut ihan turha mies kirjoittaessaan tarinaa Hamletista ja Tanskan mädännäisyydestä.

Liput 5.3.2018 encore-näytökseen täältä.

Jukka L. Savolainen for smackthejack.net

Photo’s copyright by NT Live, 2015. Photo: Johan Persson

Traileri: