STOP THE PRESS!

Tappajan näköinen mies

Tappajan näköinen miesOhjaus: Lauri Nurkse
Käsikirjoitus: Mika Ripatti, Seppo Vesiluoma perustuu Matti Röngän romaaniin
Tuotanto: Teea Hyytiä, Sari Lempiäinen

Pääosissa: Samuli Edelmann, Martti Suosalo, Ville Haapasalo, Maria Ylipää, Krista Kosonen, Katja Küttner
Arvio: 3/5

Helsinkiin asettautunut ja rauhallista perhe-elämää viettävä Viktor Kärppä (Samuli Edelmann) on vaihtanut kovaotteiset hommat kodinrakennuspuuhiin. Kun miehen vaimo Marja (Maria Ylipää) löytää seinän kätköistä tukun rahaa ja aseen, niin jo muutenkin kriisissä oleva avioliitto natisee liitoksissaan. Varsinkin. kun kuvioissa pyörii kirjanpitäjänä toimiva Ari (Mikko Nousiainen), joka saa kokea Viktorin temperamentin. Kun vaimo pakkaa tavarat ja ottaa lapset mukaansa, suuntaa mies autonsa kohti Venäjän Karjalaa esitelläkseen ”kesämökkiä” mahdolliselle ostajalle. Saavuttuaan perille hänelle selviää, että tämä salaperäinen ostaja onkin hänen vanha taistelutoverinsa ja samalla reissulla hän tapaa myös vanhan lapsuuden ystävänsä Julijan (Anni-Kristiina Juuso). Sitä ei kuitenkaan Viktor tiedä, että hänen autoonsa sijoitetaan esine, joka on aiheuttamassa kansainvälisen selkkauksen. Kuvioihin ilmestyy totta kai myös poliisiystävä Teppo Korhonen (Martti Suosalo).

Moni varmasti muistaa tämän Tappajan näköisen miehen televisiosarjana, joka on pariin otteeseen myös uusittu. Rehellisyyden nimissä on todettava, etten ole nähnyt kyseistä sarjaa ollenkaan, en edes uusintoina, joten tämä elokuva avaa ”Kärpän maailman” omalta osaltani. Tämä Ylen uutisankkurinakin tunnetun dekkaristin Matti Röngän menestysromaaniin, Tuliaiset Moskovasta, perustuva elokuva jatkaa kotimaisen jännitysleffojen sarjaa. Varsinkin tällaiselle keltanokalle uutuus oli oikeastaan outo kokemus,  sillä tarina etenee hyvin jähmeästi ja jopa toiminnalliset kohtaukset käynnistyvät kuin hommaa olisi viisi sekuntia viivästetty.  Stunt-kohtaukset näyttävät enemmän teatraalisilta kuin aidosti elokuvamaisilta. Hivenen olisin kaivannut näyttävyyttä. Toisekseen dialogi on paikoitellen sen verran kökköä, että tulee mieleen Vares-elokuvien vaivaannuttavimmat kielikuvat. Esimerkiksi Ylipään ja Juuson käymä keskustelu ennen tilanteen alkua on sen verran tönkkö, että ihmettelen miten tällaista sanailua on päästetty lopulliseen versioon.

On tässä kuitenkin hyviäkin puolia ja näyttelijätyö on elokuvan suurin vahvuus. Varsinkin Edelmannin ja Suosalon kemia toimii moitteettomasti. Siinä missä Edelmann on totinen torvensoittaja, niin hänen oma ”sidekickinsä” Suosalo pitää huolen siitä, ettei kokonaisuus pääse kuivumaan turhan vakavaksi. Ilo on myös nähdä pienessä venäläisdiplomaatin roolissa Victor Klimenko, jota ei ole nähty juurikaan elokuvan saralla sitten AJ Annilan Sauna-kauhuelokuvan.  Tappajan näköinen mies on kuitenkin ihan kelpoa viihdettä.

Lisämateriaalina tarjolla on making of -dokumentti, Von Hertzen Brothersin musiikkivideo ja traileri.

Jukka L. Savolainen for smackthejack.net

Photo’s Copyright by Nordisk Film, 2016

Traileri:

Email
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
Vimeo