STOP THE PRESS!

Svart Records julkaisee harvinaisia vinyylisinglejä levykansitaidenäyttelyn yhteydessä

Svart Records julkaisee yhdessä Vantaan taidemuseo Artsin kanssa vinyylilevyharvinaisuuksista sekä kirjasta koostuvan näyttelykatalogin. Levykansitaidetta käsittelevän Cover Art – Eläköön vinyyli! –näyttelyn julkaisu sisältää kolme 7” singleä – Nolla Nolla Nollan Oodeja simasuilleKingston Wallin Stuldt Håjt ja Baby Grandmothersin Somebody Keeps Calling My Name – sekä 240-sivuisen vahvasti visuaalisen kirjan, jossa kirjoittajina ovat mm. Stefan BremerKari HeikonenAleksi PahkalaPalefaceKauko Röyhkä.

Svart Recordsin Tomi Pulkki halusi kuitenkin koostaa paketin musiikillisen sisällön toisenlaisesta näkökulmasta käsin.
– Vaikka Cover Art -näyttelyn teemana onkin nimenomaan kansitaide, halusin valita tähän pakettiin levyjä puhtaasti musiikillisista syistä eikä kansitaiteen vuoksi. Yhtä näistä kolmesta 7-tuumaisesta ei ole koskaan julkaistu kuvakansilla ja toista ei koskaan aiemmin vinyylinä edes. Kolmannen kannet olivat alunperin leikkaa ja liimaa -metodilla kopiokoneen avustuksella yhteen kursitut. Näitä kolmea artistia yhdistää myös se, että kukaan heistä ei ollut omana aikanaan suurta kiinnostusta herättävä nimi, vaan nämä levyt olivat kulttisuosion siemeniä.

Harvinaisin julkaisuista on ruotsalaisen Baby Grandmothers -yhtyeen ainoa virallinen julkaisu Somebody Keeps Calling My Name / Being Is More Than LifeM.A. Nummisen ja Pekka Gronowin 60-luvulla perustama pienlevymerkki Eteenpäin julkaisi tämän psykedeelisen rocksinglen vuonna 1968. Perimätiedon mukaan painos oli 200 kpl, ja Baby Grandmothersista on sittemmin tullut se kaikkein harvinaisin Suomessa julkaistu 7-tuumainen levy.

1980-luvun alun aktiivista punk-kulttuuria katalogin ääniraidalla edustaa helsinkiläinen Nolla Nolla Nolla, jonka EP Oodeja simasuille tuli julki vuonna 1981 yhtyeen ystävän pyörittämän pienkustantajan Maaemo Levyjen kautta, painos tälläkin kertaa 200 kappaletta. Killing Joken mustavalkoista synkkyyttä ja 77-punkriffejä raaoin soundein yhdistelevä levy on Terveiden Käsienvarhaistuotannon ohella merkittävintä alakulttuuria, mitä 80-luvun alun Suomi tarjosi.

Kolmantena singlenä on kokoelmalla mukana Kingston Wallin EP vuodelta 1994, Stuldt Håjt. Tämä yhtyeen tuotannon loppupäähän kuuluva kolmen kappaleen paketti sisältää biisin Have You Seen The Pyg-Mies, jota ei virallisilla albumeilla ole. Kingston Wall oli 90-luvulla pienehkön piirin nouseva suosikki, jonka ura katkesi kolmen maanisen mestariteoksen jälkeen. Kingston Wall sopii myös tälle kokoomalle mitä erinomaisimmin, sillä uusien tuplavinyylijulkaisujen myötä yhtye on kokenut uuden henkisen tulemisen nykyisen vinyylimanian aallonharjalla.

Vantaan taidemuseo Artsi tuo vinyylilevyjen kansitaiteen suurnäyttelyssä esille helmiä, harvinaisuuksia ja hillittömiä nostoja. Näyttelyyn valikoitui kokoelma vinyylilevyjen kansien taidetta monilta vuosikymmeniltä, lukuisista eri kokoelmista muun muassa Annie LeibowizDamien HirstStefan BremerBrian EnoH. R. GigerJ. A. Mäki sekä Läjä Äijälä.

Cover Art – Eläköön vinyyli!
17.6.16–15.1.17
Vantaan taidemuseo Artsi
Myyrmäkitalo, Paalutori 3, Vantaa
ti, ke, pe 11-18, to 13-20, la-su 11-16
Vapaa pääsy
artsimuseo.com
#ARTSI