STOP THE PRESS!

Blood Diamond – veritimantti – 2. levyn erikoisjulkaisu

blood_diamondOhjaus: Edward Zwick
Käsikirjoitus: Charles Leavitt
Tuotanto: Gillian Gorfil, Marshall Herskovitz, Graham King, Darrell Roodt, Paula Weinstein, Edward Zwick
Pääosissa: Leonardo DiCaprio, Djimon Hounsou, Jennifer Connelly
Arvio: 3/5

Ohjaaja-käsikirjoittaja-tuottaja Edward Zwick aloitti uransa lähinnä television puolella, kunnes hän pääsi ohjaamaan David Mametin näytelmään perustuvan elokuvan ”Muuten – se viimeöinen” (1986). Seuraavana vuonna alkoi Yhdysvalloissa pyörimään Zwickin luoma draamakomedia sarja ”Kolkytä ja risat”, josta muodostui menestys myös meillä. Parin vuoden päästä hän palasi takaisin ohjaamaan elokuvia valkokankaalle, joista ensimmäisenä saapui mahtipontinen sotaelokuva ”Glory”. Tämän jälkeen herran elokuvat ovatkin olleet hyvin mahtipontisia, kuten ”Intohimon tuulet”, ”The Siege – poikkeustila” ja ”Viimeinen samurai”. Uusin elokuva ”Blood Diamond – veritimantti” on jykevää kerrontaa.

Tapahtumat sijoittuvat 1990-luvun Sierra Leoneen, jossa käydään veristä sisällissotaa ja tilanne on täysin kaaottinen. Mendeläinen kalastaja Solomon Vandy (Djimon Hounsou) on onnellinen perheenisä, jolle lapset ja vaimo on kaikki kaikessa. Eräänä päivänä idylli hajoaa, kun kylään hyökkää kapinallisjoukko terrorisoiden kyläläisiä. He haluavat, etteivät ihmiset tukisi hallitusta, vaan heitä. Mielipuolisella tavalla he tappavat ihan kenet tahansa. Solomon joutuu timanttikentille töihin. Hän näkee monia kavereita, jotka yrittävät varastaa timantteja, mutta saavat lopuksi kuulan kalloonsa. Solomon onnistuu salakuljettamaan ja piilottamaan harvinaisen vaaleanpunaisen timantin, joka on jokaisen timanttimiehen haaveena saada käsiinsä. Monen mutkan kautta hän törmää eteläafrikkalaiseen palkkasoturiin Danny Archeriin (Leonardo DiCaprio), joka auttaa Salomonia löytämään perheensä, mutta vastineeksi hän haluaa tietää missä timantti sijaitsee. Tästä alkaa melkoinen rumba, jossa ihmishengen arvo on oikeastaan vain noin 100 dollaria.

Kun olen tässä miettinyt, millainen tunne tästä elokuvasta jäi loppujen lopuksi, on rehellisesti myönnettävä, että hieman ristiriitainen, sillä tässä oli paljon hyvää, mutta myös huonoakin. Ensinnäkin todenmukaisuus on ehdottomasti vahvin puoli, sillä tapahtumat esitetään niin raadollisesti kuin vain yleisesti amerikkalaisessa ison studion elokuvassa voi näyttää. Monet väkivaltaisista kohtauksista ovat niin tiukkoja, että heikompaa voi hirvittää (kuten lapsisotilaiden raju koulutus). Siksi myös visuaalisella tarinankerronnalla on tässä elokuvassa hyvin merkittävä osuus. Näyttelijäsuoritukset ovat hyviä kautta linja, paitsi Jennifer Connelly jää kyllä tässä elokuvassa lähinnä romanttisen osuuden vetäjäksi, sillä oikeastaan hänelle ei juurikaan mitään hirvittävän merkittävää roolia ole kirjoitettu. Kyllä tämä elokuva on miesten elokuva, sillä eniten kamera-aikaa saavat ennen kaikkea DiCaprio ja Hounsou. Muut ovat lähinnä avustajia. Mikäpä siinä, nämä herrat tekevät mainiot roolisuoritukset ja ennen kaikkea DiCaprio osoittaa sen, ettei hän todellakaan ole pelkkä Titanicin maineella siipeilevä kaveri, vaan osaa näytellä rankempiakin rooleja. Tosin niitä on jo nähty aiemminkin. Heikkouksina tällä elokuvalla on pituus ja änkeämällä ängetyt romanttiset kohtaukset. Herrajestas, että tällaiseen elokuvaan pitää pistää kaveri istumaan vuorelle juttelemaan sateliittipuhelimella naiselle Lontooseen. Onhan sitä hulluja, mutta jotenkin se ei vaan sopinut tähän, eikä ainakaan siihen aikaan, mihin elokuvan tapahtumat oli sijoitettu. Kaikesta hyvästä huolimatta ”Blood Diamond – veritimantti” jää vain keskinkertaiseksi tuotokseksi.

Lisämateriaalia on tarjolla runsaasti. Elokuvan sisältävällä levyllä kuullaan kommenttiraidalla ohjaaja Zwickin mietteitä elokuvan tekemisestä ja jopa tarinan taustoista. Toisella levyllä puolestaan tarjoillaan mielenkiintoinen dokumentti ”Blood on the Stone”, jossa perehdytään timanttien kulkua kaivauksilta kauppaan saakka. Toisessa dokumentissa ”Becoming Archer” Leonardo DiCaprio kertoilee omasta roolihahmostaan ja yleensä elokuvasta. Kolmannessa dokumentissa ”Journalism on the Front Line” Jennifer Connelly kertoo, kuinka naistoimittajat ovat selvinneet sodan jaloissa. Lisäksi tutustutaan elokuvan merkittävimpiin lukeutuvan kohtauksen tekoon yhdessä ohjaajan kanssa. Mukana on myös Shine on ’Em -musiikkivideo ja elokuvatraileri.

Jukka L. Savolainen for smackthejack.net

Photo’s copyright by Warner Bros. Entertainment, 2007

Traileri: