STOP THE PRESS!

Apocalypto

apocalyptoOhjaus: Mel Gibson
Käsikirjoitus: Mel Gibson, Farhad Safinia
Tuotanto: Mel Gibson, Farhad Safinia, Bruce Davey
Pääosissa: Rudy Youngblood, Dalia Hernandez, Jonathan Brewer, Morris Birdyellowhead, Carlos Emilio Baez, Ramirez Amilcar, Israel Contreras, Israel Rios, Maria Isabel Diaz
Arvio: 3/5

”Mahtavaa kulttuuria ei voi kukaan tuhota ulkoapäin ennen kuin se on tuhonnut itsensä sisältäpäin”. Tällä lainauksella alkaa elokuva Apocalypto, jossa ohjaaja Mel Gibson kertoo oman näkemyksensä Maya-kulttuurista ja sen tuhosta. Kylän päällikön poika on metsästämässä kun paikalle tulee toinen heimo. Nämä pelon ja väkivallan merkkejä omaavat ihmiset pyytävät saada mennä metsän läpi. Kylän päällikkö varoittaa poikaansa ottamasta tätä pelkoa, koska se myrkyttää ihmisen hengen. Elokuvan alku lupaa sitä, mitä koko elokuva on täynnä: metsästystä, joko eläinten tai ihmisten. Metsästäjille on tärkeää, kuka saa parhaimmat sisäelimet ruhosta ja tämä symboliikka kertautuu myöhemmin elokuvassa, kun mahtavien Maya-temppelien rakentajat ja hallitsijat ryöväävät ihmisiä orjiksi ja uhreiksi lepyttämään jumalia ja ensimmäisenä kaivetaan esille ihmissydän voitonmerkiksi.

Mutta voiko kukaan todella viedä sydäntäsi ja henkeäsi, jos se on henkisesti ihmisen omaa, jota kukaan ei ottaa pois, jos siihen ei itse suostu? Tätä teemaa jatkaa myös urheuden ja pelkuruuden käsitykset kun kylän vanhin opettaa yhteisöä tarinan muodossa viisauteen ja ymmärrykseen. ”Olipa ihmisiä, jotka halusivat kasvattaa voimaansa pyytämällä eläimiltä kuten jaguaarilta antamaan tämän omaa voimaa. Näin tapahtui ja näin ihmisellä oli paljon tietoa ja taitoa, mutta silti se vielä pelkäsi. Pöllö virkkaa, että ihmisillä on nälkä, jota ei voi täyttää ja saa kaipaamaan. ´Ihminen ottaa ja saa, mutta ei ole enää mitään annettavaa.` ” Lisäksi päähenkilö ja sankari, Jaguaarintassu, joka on päällikön poika, oppii luovimaan pelon voittamisensa kanssa.

Sen me tiedämme, että Mayat olivat taitavia astronomeja kehittäen oman ajanlaskukalenterin ja kirjoitusjärjestelmän sekä olivat kyvykkäitä rakentajia, maanviljelijöitä ja taiteentekijöitä. Mutta miten tarkka ja totta on tämä kuva, jonka Gibson haluaa esittää Mayoista? Elokuvan vaikuttava auringonpimennyskohtaus ei kaiketi ole ollut mahdollista tuona aikana. Sinänsä tulee pohtineeksi, että maailman kaikki hienot rakennukset kuten pyramidit ja Kiinan muuri ym. ovat taitaneet olla aina orjien työtä. Kukaan valtaapitävä ei ole halunnut palkata ketään, vaan kaikki on pitänyt saada ilmaisella työvoimalla, kun muuten ne olisivat tulleet liian kalliiksi.

Apocalypto etenee kronologisesti ja väkivalta esitetään suorasukaisesti. Välillä toivoisi enemmän tietoa Maya-kulttuurista sinänsä ja muutakin näkökulmaa, joka toisi enemmän syvyyttä ja vivahteikkuutta elokuvaan. Sen sijaan Mel Gibson haluaa pitää tarinan suoraviivaisena sademetsässä tapahtuvana takaa-ajoon keskittyvänä elokuvana, joka tuo ratkaisuna ainakin vauhtia. Mutta se jokin puuttuu, että elokuvaa haluaisi katsoa uudestaan, kuten vaikkapa erästä toista erinomaista, alkuperäiskulttuurin keskittyvää elokuvaa, Tanssii Susien Kanssa. Gibson on halunnut korostaa ihmisen väkivaltaa ja vallanhalua, joka toistuu valitettavasti kulttuurista toiseen ja tämänpäivän maailmaa katsoessa ei ole hävinnyt mihinkään. Rinta rinnan eläminen, riippumatta siitä mitä mielipiteitä ja uskomuksia toisella onkin, ei näytä onnistuvan laajalla spektrillä katsottuna. Siksi tulee miettineeksi, miksi Gibson on halunnut ohjata tämän elokuvan kuten edellisenkin, The Passion of the Christ, vain esittääkseen väkivaltaako? Mel Gibson haluaa sanoa kaiketi, että ´väkivalta luo väkivaltaa, ajatus jonka ihmisen tuntuu olevan vaikea hyväksyä ja olla toteuttamatta maailmassa.`

DVD:llä löytyy pitkä ja yksityiskohtainen sepostus elokuvan tekemisestä ja siinä perehdytään mm. avustajiin, heidän aseistukseensa ja meikkiin. Kiehtovaa. Muuten löytyy rompullinen puhuvaa Gibson-päätä.

Sari Rivinen for smackthejack.net

Photo´s copyright by Icon Entertainment International, 2006

Traileri: