STOP THE PRESS!

Pianistin sivunkääntäjä (La Tourneuse de pages)

pianistin_sivunkaantajaOhjaus: Denis Dercourt
Käsikirjoitus: Denis Dercourt, Jacques Sotty
Tuotanto: Michel Saint-Jean
Pääosissa: Catherine Frot, Déborah François, Pascal Greggory, Xavier De Guillebon, Christine Citti, Jacques Bonnaffé, Julie Richalet
Arvio: 3,5/5

Ennen elokuvaohjaajaksi ryhtymistään ranskalainen Denis Dercourt oli ammatiltaan viulisti, mikä näkyy myös hänen ohjaustöissään: kaikki ne käsittelevät jollain lailla musiikkia. Se näyttelee suurta osaa myös hienovireisessä psykologisessa trillerissä Pianistin sivunkääntäjä.

Kymmenvuotias Mélanie (lapsena Julie Richalet) on lahjakas pianistinalku. Hän kuitenkin epäonnistuu musiikkikoulun pääsykokeessa, koska valintaraatiin kuuluva kuuluisa pianisti, Ariane Fouchécourt (Catherine Frot) alkaa kesken hänen esityksensä kirjoittaa nimikirjoitusta eräälle ihailijalleen. Moisesta törkeästä epäoikeudenmukaisuudesta suivaantunut Mélanie lopettaa soiton kokonaan. Päättäväisen tytön mieleen jää kuitenkin kytemään ajatus kostosta. Vuosia myöhemmin hän hakeutuu Arianen perheeseen lapsenhoitajaksi. Mélanien (aikuisena Déborah François) nuotinlukulahjat huomataan, ja hänestä tulee Arianen sivunkääntäjä. Kosto on hirmuinen, ja se onnistuu yllättäen jopa ilman hirveätä verenlennätystä.

Dercourt kehittelee hitaasti hiipivää jännitystä mallikelpoisesti, Pianistin sivunkääntäjän rytmitys toimii metronomin tarkkuudella. Vanhana ammattiviulistina Dercourt taitaa myös musiikin käytön. Niin Jérôme Lemonnierin alkuperäismusiikki kuin muutkin musiikkivalinnat kehittelevät tunnelmaa mainiosti. Hyviä ovat myös pääosien esittäjät. Déborah François maan hiljaisiin kuuluvana, vääryyttä kärsineenä Mélaniena lataa liki mitättömin elein ja katsein arvaamatonta uhkaa hahmoonsa. Vaikkeivät roolit yksi yhteen olekaan, mieleen tulee Isabelle Huppertin loistava Pomme Gorettan Pitsinnyplääjässä. Erinomainen on myös Catherine Frot’n Ariane. Taiteelleen ylimielisyyteen asti omistautuneesta Arianesta tulee kuin hiipien esille ihmiselämän koko kirjo. Silti Dercourt´in ei ehkä olisi kannattanut ihan orjallisesti metronomiaan kuunnella: loppujen lopuksi Pianistin sivunkääntäjä jää kuitenkin jotenkin etäiseksi.

Pitkähkö dokumentti on kelpo lisä elokuvalle. Siinä seurataan kuvauksia ja haastatellaan pääosanesittäjiä. Ohjaaja kertoo mielenkiintoisia elokuvan ja musiikin tekemisen yhtäläisyyksistä.

Vesa Skaffari for smackthejack

Photo’s Copyright by Diaphana Films, 2006

Traileri: