STOP THE PRESS!

Cassandra’s Dream

cassandras_dreamOhjaus: ja käsikirjoitus: Woody Allen
Tuotanto: Letty Aronson, Stephen Tenenbaum, Gareth Wiley
Pääosissa: Ewan McGregor, Colin Farrell, Tom Wilkinson, Sally Hawkins
Arvio: 3,5/5

72-vuotias Woody Allen jaksaa painaa leffa per vuosi- tahtia vuosikymmen vuosikymmenen perään. Kunnioitettavaa ja faneille varmasti todella ilahduttavaa. Mies on dusannut klassikkoja aika tavalla mutta myös aika paljon epätasaisempaa tööttiä. Miehen 2000-luku on eritoten ollut aikamoista aaltoliikettä. Cassandra’s Dream ei nosta maininkeja huippuun mutta eipä tämä nyt aallonpohjakaan ole.

Brittiveljekset Ian ja Terry ovat keskitien kulkijoita, eivät kultalusikka suussa putkahtaneita mutta eivät nyt mitään hämyveikkojakaan. Terry on tsupparina autokorjaamolla ja haaveilee urheiluvälineliikkeestä. Miehen heikkous on vedonlyönti ja toto. Ian taas on auttelee isänsä ravintolassa ja yrittää laitella jalkaa oven väliin hotellibisnekseen. Näyttelijätyttöystävän haaveissa kiiltelee Kalifornia. Miehet ovat toteutumattomista unelmista huolimatta tyytyväisiä eloonsa ja oloonsa. Mutta rahahan ei koskaan pahaa tee. Sitä olisi tarjolla, kun äidin varakas ja avokätinen veli saapuu vierailulle. Terry on joutunut pelivelkoihin ja eno Howard lupaa autella asiassa mutta hänelläpä onkin vastapalveluspyyntö: Eräs ongelmia aiheuttava liikemiestuttava olisi päästeltävä pois päiviltä. Ian ja Terry eivät totisesti ole mitään tappajia, joten ehdotus on kestämätön. Mutta toisaalta, Kalifornia, urheiluvälineliike ja pelivelkojen kuittaus vaativat pääomaa. Taitaapa pojista siihen sittenkin olla mutta ratkaisun hinta on kova.

Allen ei ole nyt ihan terävimmillään mutta kerronnasta miehen jäljen kyllä tunnistaa. Kohtaukset ovat napakoita ja lyhyitä ja niitä on paljon. Toiminta perustuu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta puheenpalpatukseen. Tekstiä on runsaanlaisesti mutta kuten ohjaajan töissä yleensä, on dialogi uskottavaa ja elämänmakuista. Siksi onkin sääli, että alun loistava meininki nuukahtaa puolivälissä melko totaalisesti. Käännekohtana on hieno sadekohtaus, jossa päähenkilöiden eno tekee käänteentekevän ja hurjan ehdotuksen. Kun alussa on suulperi loimottanut ja onni hymyillyt, on loppuosa elokuvasta koko ajan synkkenevää ja kipeämpää menoa. Ihan hyvä sinällään niin mutta samalla elokuva kietoutuu kliseisiin ja isoksi pettymykseksi loppu ei tarjoa minkäänlaista ylläriä.

Allen ei suotta märehdi kerronnassaan vaan vie tarinaa sutjakasti eteenpäin. Siihen nähden onkin merkillistä, miten elokuva ei välillä tunnu etenevän oikein mihinkään. Tässähän tapahtuu pinnan toiminnan tason alla kuitenkin aika vähän. Toimintaa ja sitä kautta pituutta olisi voinut karsia mitään menettämättä. Cassandra’s Dreamin ilmaisussa miellyttää kuitenkin viimeisen päälle mietitysti toteutettu 50-lukulainen tunnelma. Elokuva ei sijoitu ko. vuosikymmenelle mutta se on rakennettu alkutekstejä, musiikkia ja näyttelemistä myöten niin kuin se niin tekisi. Oiva ratkaisu ja osoittaa, ettei Allen ihan vielä vanhainkotiin jouda. Jo mainitulla musiikilla on myös kääntöpuolensa, sillä se on aivan liian kohtalokasta ja alleviivaavaa. Mutta sopii kyllä elokuvan tyyliin ja tunnelmaan. Kuvaus filmissä on erinomaisen hyvää ja siitä onkin vastannut Allenin nykyinen luottomies, vanha guru Vilmos Zsigmond.

Colin Farrell ja Ewan McGregor pääosan veljeksinä ovat niin vilpittömästi sisällä roolihahmoissaan, että heitä katsoo mielellään ja tahtoo uskoa kaiken, mitä he esittävät. Muu kaarti toimii myös, koko näyttelijäensemblessä vallitsee jonkinlainen teatterihenki, joka korostuu, kun Ianin näyttelijätyttöystävän työskentelyä teatterissa seurataan. Käsikirjoitukseen olisi voinut Allen pirskottaa enemmän komediaa, sitähän häneltä tiedetään löytyvän. Nyt alun rempseä ja hyväntuulinen touhotus vaihtuu syyttä suotta synkistelyksi ja jopa sormella heristelyksi. Huumori olisi saattanut tuoda kaivattua vastapintaa vaikealle sosiaaliselle ja psykologiselle dilemmalle, jonka pohdinnasta elokuvan oravanpyörä alkaa sinkoutua synkeisiin syvyyksiin.

Ekstramateriaalina tämä dvd-julkaisu sisältää elokuvatrailerin.

Renek for smackthejack.net

Photos copyright by The Weinstein Company, 2007

Traileri: