STOP THE PRESS!

Haastattelussa: ohjaaja Edgar Wright

Photo's Copyright © 2017 TriStar Pictures, Inc. and MRC II Distribution Company L.P. All Rights Reserved.Miksi annoit näyttelijöiden kuunnella musiikkia, kun he lukivat käsikirjoitusta?



EW: Ajattelin, että jos he saisivat kuunnella musiikkia käsikirjoituksen lukuharjoituksissa, niin he ymmärtäisivät, kuinka käsikirjoitus ja musiikki ovat liitetty toisiinsa. Erityisesti kun et voi ajatella elokuvaa ilman musiikkia. Jos olet kirjoittanut jonkun laulun käsikirjoitukseen, sen pitää liittyä tietyllä tavalla henkilöihin tai biisiin, jonka olet kuulut netistä. Meidän tapauksessa komponentti kirjoitettiin kässäriin. Se oli sovellus, jonka lontoolainen sovelluskehittäjä teki. Ohjelmassa näet Baby Driver -symbolin, esimerkiksi Babyn kasvot, kosketat symbolia ja musiikki alkaa soimaan. Monet näyttelijät. kuten Jamie Foxx, Jon Hamm ja Ansel Elgort lukivat käsikirjoitusta musiikin soidessa.

Katsoin lisämateriaaleja, joissa näytät olevan aika rentoutunut ensimmäisen päivän kuvauksista, joissa Ansel ajaa sinua sinua takaa. Miten loppujen lopuksi homma onnistui koko päivän osalta?



EW: Kuvauspäivän jälkeen olet täysin puhki, koska olet tehnyt töitä ilman unta ja juonut liian paljon kahvia. Usein pari viimeistä päivää ollaan taas rentoutuneita. Vika päivä on melkoista haipakkaa. Pitäisi kaikkea hoitaa, mutta sitä ennen on kuitenkin hauskaa, sillä porukka on matkan varrella vähentynyt, eikä näyttelijöitä enää ole kuvauspaikalla. Yleensä otetaan lähikuvia erilaisista jutuista. Mutta se on melko rentoa ja hauskaa, koska enää ei tarvitse ääntä äänittää. Voidaan soittaa musiikkia, kun ihmiset kuvaavat lähikuvia tuhottomasti.

Elokuvassa on uskomattomia autokohtauksia. Olitko missään vaiheessa huolissasi näiden kohtausten tekemisestä?

EW: Usein suurin huoli oli, että loppuuko aika ajokohtausten tekemiseltä. Kun kuvataan kohtausta moottoritiellä, niin paikallinen poliisi on antanut kuvausajaksi aamukuuden ja iltapäiväkahden välillä. Yhtään ei saa luistaa. Siksi joutuu paljon miettimään, kuinka saadaan aikataulussa kohtaukset niin, että ne tulevat juuri halutulla tavalla. Siksi välillä ahdistun asiasta, että voinko pistää pillit pussiin tai onko minulla tarpeeksi ottoja tarinan kannalta. Esikäsittelyprosessi on ollut melko tarkkaa. Joitakin asioita jouduttiin työstämään ns. lennossa. Tapahtumapaikkoja joskus joudutaan muuttamaan animaatiotekniikan avulla – tai olet ajatellut jonkin asian eri tavalla. Näin pystytään jotain muuttamaan melko helposti. Tässä kuvauspaikka tarjosi jotain erilaista, jonka halusimme hieman muuttaa, jotta se soveltuisi maantieteellisesti paremmin siihen, missä me olemme. Mikä on aika hassua on se, että alussa nähtävä takaa-ajokohtaus – se tie jolla Baby ajaa  – on maantieteelliseti oikeassa paikassa, mutta jos menet Atlantaan, niin voit kävellä samaa tietä. Monet muutkin elokuvat huijaavat näissä jutuissa. Sitä voisi kutsua teleportiksi läpi kaupungin.

Baby Driver © 2017 TriStar Pictures, Inc. and MRC II Distribution Company L.P. All Rights Reserved.

Elokuva on hyvin tiukka toimintapätkä, mutta oli mielenkiintoista nähdä myös poistettuja kohtauksia. Miten valitsit ne kohtaukset, jotka elokuvaan jäivät?

EW: Usein kyse pienestä taistelusta. Kun näytät elokuvan raakaversion yleisölle ja huomaat itsekin, että joku osa ei toimikaan oikealla tavalla. Sitten vaan täytyy päättää, mitä jätetään pois. Joka tapauksessa yksikään kohtaus ei ollut sellainen josta en olisi pitänyt, mutta en niitä kuitenkaan kaipaa elokuvaan, koska se pieni taistelu on jo asian suhteen käyty.

Elokuvasta on tullut populaarikulttuuri-ilmiö varsinkin fanitaiteen suhteen. Miten suhtauduit asiaan?

EW: Se on aivan uskomatonta. Fanitaidetta alkoi tulla heti trailerin julkaisun jälkeen ja sitä on jatkunut ihan tähän päivään saakka. Monet ovat ammentaneet ideoita näistä hahmoista ja jopa heidän asusteistaan. Siksi onkin helppo tunnistaa kaikki hahmot. Monesti toimintaelokuvien hyvikset ja pahikset ovat pukeuneet mustiin vaatteisin ja ajalevat musitlla autoilla. Usein näyttelijän kasvoja ei pysty erottamaan muusta. Käytimme paljon aikaa luodessamme yksilöllisiä hahmoja:  miten he pukeutuvat, miten heidän hiuksensa on leikattu. Luulen, että juuri nämä seikat ovat herättäneet faneissa mielikuvituksen ja he ovat ryhtyneet piirtämään omia versioitaan. On aina hieno juttu, että ihmiset löytävät jotain omaa tuotoksestani.

Elokuvassa Deboraa esittävä Lily James kertoi, että sinulla on uskomattoman hyvä musiikkimaku. Tunnetko syyllisyyttä vanhemman kappaleen ottamisesta mukaan soundtrackille?

EW: Itseasiassa kun olin nuori, niin esimerkiksi ELO ei ollut mikään cool yhtye. Jos kysyi losangelesilaiselta kyseisestä yhtyeestä, niin vastaukseksi sait ’Ai se hippikauden bändi’. Tänä päivänä Abba ja ELO eivät ole sellaisia yhtyeitä, joita pitäisi hävetä. Pidän myös discomusiikista, jota osa pitää yhä häpeällisenä musiikkina. Mutta se on kuitenkin hyvää musiikkia.

Monet elokuvan näyttelijöistä ovat myös hyvin musikaalisia. Oliko se yksi syy siihen, että valkkasit heidät rooleihinsa?

EW: Se ei ollut ainoa syy. Valitsin heidät, koska he olivat juuri sopivat kyseisiin rooleihin. Tietenkin oli ilahduttava lisä, että heillä on musikillinen tausta. Ansel, Jamie Foxx, Lily James, Eiza Gonzalez ja ennen kaikkea Jon Hamm, jolla tietääkseni ei ole levytystaustaa. Ainakaan vielä.

Baby Driver myynnissä 4K UHD:nä, Blu-rayna ja dvd:nä nyt!

 

Photo’s Copyright © 2017 TriStar Pictures, Inc. and MRC II Distribution Company L.P. All Rights Reserved.