STOP THE PRESS!

Paavo Westerbergin Tšehov-ohjaus Kolme sisarta tuo Kansallisteatteriin sukupolvensa valovoimaisimpia näyttelijöitä

Paavo Westerbergin Tšehov-ohjaus Kolme sisarta tuo Kansallisteatteriin sukupolvensa valovoimaisimpia näyttelijöitä

Valokuvaaja: Elina Simonen

‒ Loppusyksyn ohjelmistossa venäläisklassikoita ja kotimaisia kantaesityksiä

Kolme sisarta on Paavo Westerbergin toinen Tšehov-tulkinta Kansallisteatterissa huippusuositun Vanja-enon jälkeen. Ensi-ilta nähdään Suurella näyttämöllä 21. marraskuuta. Kansallisteatterin marras-joulukuun liput tulevat myyntiin huomenna perjantaina 4. toukokuuta.

Anton Tšehovin näytelmistä kaikkein ”tšehovilaisimpana” pidetty Kolme sisarta (1900) on draama loputtomasta onnen ja merkityksen etsinnästä, arkisesta työstä ja haaveelliseen odotukseen haaskatusta elämästä sekä ihmisten kyvyttömyydestä tehdä ratkaisevia valintoja. Sen henkilöhahmojen kautta ihminen tulee näkyväksi mestarillisen kokonaisvaltaisesti ja hienovireisesti, säälimättömästi mutta sydämellisesti ‒ tavalla, joka koskettaa jokaisen syvimpiä tuntoja.

Paavo Westerbergin ohjaama ja sovittama Kolme sisarta tuo Tšehovin kielen lähemmäs nyky-yleisöä, mutta säilyttää draaman runollisuuden ja ajattoman ilmaisuvoiman. Esitys jatkaa Westerbergin Tšehov-näyttämötulkintoja; vuonna 2014 ensi-iltansa saanut Vanja-eno saavutti suurta suosiota Kansallisteatterissa. Kolmen sisaren näyttelijäkaartissa loistavat Elena Leeve, Samuli Niittymäki, Terhi Panula, Emmi Parviainen, Eero Ritala, Esko Salminen, Marja Salo, Tuomas Tulikorpi, Anna-Maija Tuokko, Olavi Uusivirta ja Jussi Vatanen.
Samuli Reunasen dramatisoima ja ohjaama Karamazovin veljekset tuo Fjodor Dostojevskin viimeiseksi jääneen, kesyttämättömän ja moniäänisen mestariteoksen Kansallisteatteriin upean näyttelijäensemblen voimin. Näyttämöteoksen temaattiseen keskiöön nousevat valheessa eläminen, itsensä löytäminen, lapsiin kirjoitettu tulevaisuus ja tarinoiden voima. Karamazovin veljekset haastavat nykykatsojan pohtimaan, mihin enää uskoa, mitä vielä toivoa, miten uskaltaa rakastaa. Karamazovit saavat veren kiehumaan ja näyttämön riehaantumaan! Esitys saa ensi-iltansa Pienellä näyttämöllä 28. marraskuuta.

Pajtim Statovcin esikoisromaaniin perustuva näyttämöteos Kissani Jugoslavia seuraa erään perheen kohtaloita Suomessa ja Kosovossa usealla aikatasolla. Johanna Freundlichin ohjaama, maagisen realismin ja absurdin komedian sävyttämä esitys on rujonkaunis kasvutarina eri kulttuurien ja identiteettien väliin jäävistä ihmisistä, kiperistä perhesuhteista sekä oman paikan, minuuden ja todellisen rakkauden löytämisestä. Kissani Jugoslavia -romaani (Otava, 2014) voitti ilmestymisvuonnaan Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon, ja lukuisille kielille käännetty romaani on ollut arvostelumenestys myös ulkomailla. Näyttämösovitus saa kantaesityksensä Willensaunassa 16. marraskuuta.

Homoäiti on toinen teos Heini Junkkaalan Kansallisteatterille tekemästä kolmen dokumenttiesityksen sarjasta. Omakohtaisiin äitiyden kokemuksiin perustuva esitys on tehty ja omistettu niille, jotka eivät yleensä pääse teatteriin, koska jalassa, kädessä, tississä, parrassa roikkuu yksi tai useampi tahmeakätinen lapsi. Homoäidin esiintyjänä nähdään persoonallinen ja karismaattinen Katja Küttner. Kantaesitys nähdään Omapohjassa 9. marraskuuta.

Jo yhdettätoista vuosikertaansa korkkaileva Jukka Puotila Show valloittaa jälleen Pienen näyttämön. Marras-joulukuussa ajankohtaisimmat uutisotsikot ja poliitikot saavat taas kyytiä Puotilan eeppisessä show’ssa, joka pistää isänmaan asiat poikki ja pinoon niin että rytisee.

Myös tulevan syksyn vierailuohjelmisto täydentyy. Helsingin juhlaviikot tuo tänä vuonna iloksemme absurdia komiikkaa maailman huipulta: Martin Zimmermannin Eins Zwei Drei valloittaa Suuren näyttämön elokuussa. Pienellä näyttämöllä nähdään puolestaan Teatterikorkeakoulun ja Vapaan Teatterin yhteistuotantona toteutettu Aiskhyloksen Oresteia.