STOP THE PRESS!

Taken

Taken  Ohjaus: Pierre Morel
Käsikirjoitus: Luc Besson, Robert Mark Kamen
Tuotanto: Luc Besson
Pääosissa: Liam Neeson, Maggie Grace, Famke Janssen
Arvio: 2/5

Ranskalaisohjaaja Luc Besson aloitti uransa jo 80-luvun alkupuolella. Hänen ensimmäinen koko illan elokuvansa oli Christopher Lambertin (juuri se Highlanderin puiseva näyttelijä) tähdittämä rikosjännäri ”Subway”. Pari vuotta myöhemmin valmistunut ”Suuri sininen” herätti jo kiinnostusta tähän vajaa kolmekymppiseen ohjaajaan. Noususuhdanne oli käynnissä, joka pääsi kunnolla valloilleen pari vuotta myöhemmin valmistuneella omaperäisellä toimintaelokuvalla ”Tyttö nimeltä Nikita”. Nyt Bessonin nimi alkoi olemaan jo suuremman yleisönkin tiedossa. 90-luvun puolessa välissä hän oli jo huipulla, kun valkokankaille saapuivat elokuvat ”Leon” ja ”Fifth Element – viides elementti”. Tämän jälkeen ura on ollut hyvinkin vaihtelevaa, harvoin ohjaustöitä ja enemmän käsikirjoitusta ja tuottamista. Esimerkiksi herran tuottama Taxi -elokuvasarja on ollut kotimaassaan hyvinkin menestynyt juttu. Eikä hullusti ole uusimmalla tuotoksella Takenillä mennyt, sillä se oli hyvinkin korkealla Yhdysvaltain katsojalistalla.

Liam Neesonin esittämä Bryan on tavallinen mies, jolla on ollut hyvin epätavallinen työ. Hän on toiminut aiemmin salaisen palvelun agenttina ja jättäytynyt eläkevaariksi. Henkensä pitimeksi hän tosin tekee pieniä turvakeikkoja turvallisuusfirmoille. Hänellä on myös nuori tytär, joka haluaisi kaverinsa kanssa lähteä matkalle Pariisiin. Bryanin ex-vaimo haluaa, että tämä suostuisi päästämään tyttärensä matkalle. Bryan ei ole asiasta kovinkaan innostunut, sillä hän pelkää jo nyt tyttärensä hengen puolesta. Monien selvittelyiden jälkeen Bryan suostuu ja allekirjoittaa asiaan kuuluvat paperit. Pariisissa tyttöjen taksiin ilmestyy komea nuori ranskalaismies, joka on hyvin ystävällinen tyttöjä kohtaan. Tytöt eivät tiedä, että tämä nuorukainen on albanialaisrikollisliigan kätyri, joka järjestää toisen tytön kidnappauksen. Bryanin tytär soittaa isänsä apuun ja pian alkaa Pariisissa läski tummua…siis roistoilta.

Taken on hyvin brutaalista väkivaltaa ja vauhtia viljelevä toimintapläjäys. Sitä se kirjaimellisesti on, sillä tässä elokuvassa ei ole yhtään järkevää dialogia tai kunnollista juonenkehittelyä. Juuri vauhdikkuus ja mainiot stuntit takaavat sen, että katsoja ei pääse sekunniksikaan katselemaan kelloa. Vaikka ohjaajana onkin Pierre Morel, niin tuottajan elokuvahan tämä oikeasti on. Besson on tuottajaroolinsa lisäksi toiminut toisena käsikirjoittajana, joten ei siis ihmekään että ohjaaja on tässä pelissä lähinnä kumileimasin. Harvemmin kovissa toimintaelokuvissa nähty Neeson on hieman vaivautunut roolissaan, sillä osassa toimintakohtauksia hän on enemmän puupökkelö kuin kunnon toimintasankari. Mikäli haluat kokea kunnollista aivot narikkaan aktionia, niin tässä sitä todellakin on.

Lisämateriaalina tarjolla on elokuvan tekemisestä kertova dokkari, joka on siinä mielessä hauska, että näyttelijät puhuvat englantia ja ohjaaja ranskaa. Jippii! Lisäksi päästään tutustumaan kuinka kuvakäsikirjoitus on siirtynyt kohtaukseksi.

Jukka L. Savolainen for smackthejack.net

Photo’s copyright by Scanbox Entertainment, 2009

Traileri: