STOP THE PRESS!

Coco Avant Chanel

coco_avant_chanelOhjaus: Anne Fontaine
Käsikirjoitus: Anne Fontaine & Camille Fontaine/ Christopher Hampton ja Jacques Fieschi
Tuotanto: Caroline Benjo, Philippe Carcassonne, Carole Scotta
Pääosissa: Audrey Tautou, Benoît Poelvoorde, Alessandro Nivola, Marie Gillain
Arvio: 3/5

Gabrielle Bonheur ”Coco” Chanel (s. 19.8.1883-k. 10.1.1971) oli yksi ranskalaisen ja oikeastaan myös koko maailman suurimmista uranuurtajista, joka vaikutti nykymuotiin ja parfyymien maailmaan. Tämä orvoksi jäänyt ja isäänsä vihaava nainen joutui elämänsä aikana kokemaan iloja, suruja ja suurta yksinäisyyttä ennen suurta menestystä. Ranskalaisohjaaja Anne Fontaine on tarttunut juuri näihin teemoihin ja käsikirjoitti ja ohjasi elokuvan Coco avant Chanel.

Tapahtumat alkavat siitä, kun Cocon isä vie tämän nunnien huolehtimaan orpokotiin. Tätä ei koskaan Coco elämänsä aikana voinut antaa anteeksi. Elokuva siirtyy pikaisesti kohti Cocon (Audrey Tautou) nuoruusaikaa, jolloin hän toimi laulajana eräässä ravintolassa yhdessä sukulaistyttö Adrienne (Marie Gillain). Siellä hän tapaa paroni Étienne Balsanin (Benoît Poelvoorde), joka aluksi ei kovinkaan paljon kiinnosta nuorta neitiä. Saatuaan kuulla, että hänen ainoa ystävänsä Adrienne on menossa naimisiin erään paronin kanssa, joka asuu Balsanin kartanon vieressä, niin ajatus lähteä syntyy. Naistenmiehen maineessa oleva Balsan yllättyy nähdessään Cocon ja pikkuhiljaa rakastuu tähän. Mutta Coco onkin menettänyt sydämensä komealle nuorelle englantilaiselle liikemiehelle Arthur ”Boy” Capelille (Alessandro Nivola). Tästä alkaa uusi luku Coco Chanelin elämässä.

Elokuva perustuu Voguen Ranskan version päätoimittajana 60-luvulla toimineen Edmonde Charles-Rouxin kirjaan ”L’Irrégulière, sur Coco Chanel” (1974). Siinä missä aiemmin aiemmin julkaistu ”Coco Chanel & Igor Stravinsky” kertoi jo menestyvän muotitalon naisesta, niin tässä syvennytään miten hänestä tuli se, millaisena me Coco Chanelin tänä päivänä tunnemme. Ennen kaikkea elokuva on visuaalisesti kaunis puvustuksineen ja lavastuksineen, jotka tuovat esille erinomaisesti ajankuvaa ja sen tunnelmaa. Tarinaltaan elokuva on sen verran suoraviivainen, että sitä on helppo markkinoida myös Yhdysvaltojen markkinoille. Tosin enemmänkin taide-elokuvan genrellä. Ehkä tästä syystä kokonaisuus on liiankin laskelmoitu ja tässä on haettu ehkä hieman helppoja ratkaisuja. Fontainen käsikirjoitus jättää monia asioita selittämättä, tai ehkä se onkin ollut tarkoitus. Ennenkaikkea elokuva on Tautoun juhlaa. Hän onnistuu nimiroolissaan luomaan hahmostaan sopivan viileän ja jopa hieman kylmän laskelmoijan, joka toisaalta on sisäpuolelta hyvin herkkä ja haavoittuvainen ihminen. Coco avant Chanel jää hyvistä asetelmista huolimatta vain keskinkertaiseksi elämänkertaelokuvaksi.

Ohjaaja ja käsikirjoittaja Anne Fontainen kommenttiraidan lisäksi lisämateriaalina on tarjolla kooste ”Coco Avant Chanel – La Rencontre”, jossa elokuvan tekijät kertovat näkemyksiään tästä ranskalaisen muodin merkittävimmästä naisesta. Toisessa dokumentissa tutustutaan elokuvan tekemisen.

Jukka L. Savolainen for smackthejack.net

Photo’s copyright by Warner Bros., 2009

Traileri: