STOP THE PRESS!

Ilot ja surut (Every Day)

ilot_ja_surutOhjaus ja käsikirjoitus: Richard Levine
Tuotanto: Sam Hoffman
Pääosissa: Liev Schreiber, Helen Hunt, Carla Gugino, Eddie Izzard, Brian Dennehy
Arvio: 3,5/5

Liev Schreiber ja Helen Hunt ovat Ned ja Jeannie, newyorkilainen pariskunta, jonka perheidylli sekoittuu täysin Jeannien isän Eddien (Brian Dennehy) sairastumisen myötä. Kiemuraista isäsuhdettaan 20 vuotta terapiassa käsitellyt Jeannie ottaa Eddien kotiinsa hoitoon kuvitellen siten parantavansa heidän huonot välinsä sekä tästä kumpuavan syyllisyytensä.

Lasten lisäksi Ned yrittää hoitaa päivätyönsä sensaatiohakuisen tv-sarjan käsikirjoittajana. Pomona toimii kaikkea inhimillistä läpeensä vastustava Garrett (Eddie Izzard), joka ei voi sietää Nedin edustamaa tylsää keskiluokkaisuutta. Kun kotona ja töissä alkaa tulla lunta tupaan, Nedin tueksi rientää impulsiivinen ja simpsakka Robin (Carla Gugino), jolle miehet tarjoavat hetken huumaa. Nedin elämä alkaa vähitellen muistuttaa kirjoittamansa sarjan yliampuvaa käsikirjoitusta dramaattisine vaiheineen.

Todentuntuisen, älykkään ja paikoin varsin hauskan draamakomedian Ilot ja surut käsikirjoituksesta ja ohjauksesta vastaa Richard Levine, jonka aiempiin töihin lukeutuvat mm. tv-sarjat Muodon vuoksi ja Kreisi kynäniekka. Muodon vuoksi –sarjastakin tuttu musta huumori on läsnä myös Ilot ja surut –elokuvassa, jonka julkaisu on jäänyt yllättävän vähälle huomiolle. Tämä on ihme, sillä pääosissa loistavista Schreiberista ja Huntista varsinkin jälkimmäistä on nähty harvoin valkokankaalla viime aikoina.

Elokuva onnistuu hienosti kuvaamaan lapsiperheen arkea sekä ongelmia. Työ, vanhemmat, lapset ja parisuhde vaativat kaikki osansa, ja omaa ääntään ei enää tässä ristitulessa kuule. Päähenkilöiden nahkoihin tulee imaistuksi huomaamatta, ja arkipäiväisen elämän kauneus ja surullisuus liikuttavat. Jäykkä Liev Schreiber jää väistämättä huiman tunneskaalan läpikäyvän Jeannien alias Helen Huntin varjoon, mutta parina he toimivat hyvin yhteen. Lapsinäyttelijät ansaitsevat kasapäin suitsutusta, niin loistavia ovat pienenä viulistina nähtävä Skyler Fortgang sekä kaapista tulleen teinin kapinaa esittävä tulevaisuuden nimi Ezra Miller.

Elokuvan lopetus tuottaa pettymyksen. Merkittävät käänteet käsitellään kutakuinkin minuutissa, jonka jälkeen tekstit jo rävähtävät ruutuun. Hienosti punottu tarina ja henkilöiden kasvu olisivat ansainneet kerronnallisesti hienovaraisemman päätöksen.

Ei lisämateriaalia.

Sini Kukkonen for smackthejack.net

Photo’s copyright by Atlantic Film AB, 2011

Traileri: